Volledig scherm
De onbeveiligde spoorwegovergang aan de Heuvel in Budel-Schoot. © Google Streetview

Structureel goederentreinen Weert-Hamont baart buurt zorgen

BUDEL-SCHOOT - Vooral het feit dat ProRail niet wil aangeven wie structureel gebruik gaat maken van het spoor tussen Hamont en Weert baart omwonenden zorgen. ,,Wij willen niet dat hier het uitschot van de betuweroute langs ons huis komt."

Maximaal tien treinen per week rijden er vanaf maandag weer op het enige stukje IJzeren Rijn van Brabant. Maar wie de vervoerder is en wat er vervoerd gaat worden is onduidelijk. ProRail wil dat uit concurrentieoverwegingen niet delen. Wel zou de betreffende vervoerder binnenkort zelf met een verklaring komen. 

Verdacht

Jos van de Berg, bewoner van de Heuvel in Budel-Schoot vindt het verdacht dat ProRail er niks over wil zeggen. ,,Dat kan dan toch geen zuivere koffie zijn?" Hij vreest dat er zware goederentreinen met chemicaliën langs zijn huis komen. ,,Het uitschot van de betuweroute. Het transport dat ze niet door de steden willen hebben en daarom maar via de dorpen laten rijden."

Hij hoopt daarnaast dat er iets gedaan wordt aan de onbeveiligde spoorwegovergang aan de Heuvel. ,,Die overgang is nu alleen voorzien van waarschuwingskruizen en daar zou toch op zijn minst verlichting bij moeten komen." Op sociale media als Facebook wordt veelvuldig gesuggereerd dat dit slechts het begin is. Men vreest voor veel meer goederenvervoer over de spoorverbinding. 

Gevaarlijke stoffen

René Vegter van ProRail zegt geen uitspraken te kunnen doen over de transporteur of het transport. Wel kan hij aangeven dat het 'geen stoffen of goederen zijn die vallen onder de wet basisnet.' Die wet gaat over gevaarlijke stoffen waarvan het vervoer een risico kan vormen voor de omgeving. 

Vegter geeft aan dat extra beveiliging van de spoorwegovergang deels een verantwoordelijkheid van de gemeente Cranendonck is. Die kan extra borden plaatsen. ,,We hebben de spoorovergang nu opgenomen in ons programma voor Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO). Dat betekent dat er op termijn onderzocht wordt of extra beveiliging noodzakelijk is."

Buurtbewoner Harrie Jaspers is niet verrast door de ingebruikname van het spoortraject. ,,Het is een korte verbinding met het Ruhrgebied. De verbinding dient een algemeen belang en daar kun je als buurt weinig tegen doen."

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement