Volledig scherm
Foto ter illustratie. © anp

Wekelijks goederentreinen via Budel-Schoot van Hamont naar Weert

BUDEL - Vanaf deze maand gaan er wekelijks goederentreinen rijden tussen Hamont, Budel-Schoot en Weert. Een goederenvervoerder heeft een aanvraag gedaan voor maximaal 10 treinen per week. Al zullen het er in de praktijk zo'n 1 tot 2 treinen per week zijn, laat ProRail weten.

Jarenlang heeft er volgens ProRail slechts sporadisch een trein gereden tussen Budel en Weert. Ook nadat het baanvak een aantal jaren geleden helemaal werd opgeknapt, lag het spoor er stilletjes bij. Maar vorig jaar heeft zich een vervoerder gemeld die in 2018 wekelijks van het baanvak gebruik wil maken. Aangezien het spoor tussen Budel en Weert deel uitmaakt van het hoofdspoornet in Nederland, heeft ProRail de aanvraag goedgekeurd. Dit betekent dat er vanaf nu wekelijks treinen gaan rijden.

Begin december waren enkele bewoners aan de Heuvel in Budel-Schoot al verbaasd over het feit dat er midden in de nacht een goederentrein over het baanvak kwam. Het enige Brabantse deel van de IJzeren Rijn lag er daarvoor jarenlang ongebruikt bij. Zij vrezen voor onveilige situaties, vooral bij de onbeveiligde spoorwegovergang aan de Heuvel. In het kabinetsprogramma staan plannen om het personenvervoer tussen België en Weert nieuw leven in te blazen, maar voor structurele transport van goederen is volgens omwonenden niks bekend.

Maximale aantallen

ProRail is zich ervan bewust dat het gebruik van het baanvak Budel – Weert gevoelig ligt in de omgeving, zeker waar het gaat om goederenvervoer. Nog maar een paar jaar geleden werd de mogelijke komst van goederenvervoer bij de Raad van State aangevochten omdat het spoor dwars door een natuurgebied loopt. Aan het gebruik van het baanvak zijn toen door de Raad van State restricties gesteld. Zo moet een treinvervoerder kiezen uit een beperkt aantal tijden. Bijvoorbeeld 51 goederentreinen overdag (tussen 07.00 uur en 19.00 uur )of vijf goederentreinen per week in beide richtingen overdag en 25 goederentreinen per week in beide richtingen samen in de avond (19.00-23.00). De laatste optie is 5 goederentreinen per week in beide richtingen samen, uitsluitend in de nachtperiode (23.00-07.00 uur).

Personenvervoer in regeerakkoord

In het regeerakkoord is opgenomen het baanvak ook geschikt te maken voor personenvervoer. Dit betekent waarschijnlijk dat de lijn in de toekomst geëlektrificeerd zal worden. Voor de uitvoering van dit project is nog geen planning beschikbaar.

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement