Volledig scherm
Albert van Abbe voor de Karel I sigarenfabriek-muur in Tongelre. Deze fabriek was van zijn overgrootvader Henri van Abbe, die het Van Abbemuseum heeft gesticht. Foto René Manders

Achterkleinzoon Albert van Abbe over kunst en het museum

EINDHOVEN - Albert van Abbe (29), achterkleinzoon van Henri van Abbe, begint nu pas een beetje het gevoel te krijgen dat hij een band heeft met het museum. "Ik ben er nu wel trots op dat ik Van Abbe heet, maar dat is heel lang niet zo geweest.

Thuis hadden wij het nooit over kunst. Wij hielden meer van sport en we wilden geweren zien in de Bevrijdende Vleugels. Het is niet zo dat Van Abbe nou een echte kunstfamilie is. Behalve mijn gekke tante Olly (Olly de Vries - van Abbe, red.) maakte niemand kunst. Ik ben voor de eerste keer in het museum geweest toen ze gingen verbouwen en het torentje niet meer terug dreigde te komen. Toen is de familie in opstand gekomen. Dat weet ik nog wel."

Inmiddels zijn er meer mensen bezig met kunst, zoals Albert zelf, maar ook zijn neef Antonie de Rooij en 'oom' Marc van Abbe. Deze laatste zitten samen met Olly de Vries - Van Abbe in het bestuur van de Henri van Abbe Stichting.

Albert van Abbe is multimediamaker en maakt ondermeer videokunst en muziek. "Ik heb niet zo veel met musea in het algemeen. Ik kom er ook niet zo vaak. Natuurlijk ga ik naar de Biënnale in Berlijn of Art Basel in Basel als ik daar ben, maar dan pik ik het even mee. Het staat niet als eerste op mijn lijstje als ik in een stad ben. In een museum zijn dingen al af. Ik maak liever iets zelf, zit liever in het laboratorium dan in de etalage."

Experimentele kunst is hem niet vreemd. Toch ziet Albert van Abbe wel het belang van het bereiken van een zo groot mogelijk publiek. Volgens hem zou dat kunnen als er goede educatie op school is. Misschien dat de drempel door middel van voorlichting wat lager wordt. Als voorbeeld noemt hij Joost Zwagerman die elke week iets vertelt over schilderijen in het programma De Wereld Draait Door.

"Ik denk dat de subsidie die het Van Abbemuseum krijgt toch op een of andere manier terug moet komen bij de gemeente. Je kunt niet in een ivoren toren blijven zitten. Hoe hoger de mensen in die toren zitten, hoe minder ze bereid zijn tot samenwerking. Maar het is heel dubbel, want subsidie duwt mensen ook in een ivoren toren. Als je subsidie krijgt, dan wordt er veel van je verwacht en dan haal je kunstenaars van ver hier naar toe, terwijl er hier in Eindhoven genoeg talent is." Van Abbe is ervan overtuigd dat subsidie niet altijd nodig is. Het komt de creativiteit niet altijd ten goede. "Begrijp me niet verkeerd: ik ben geen voorstander van het schrappen van alle subsidie, maar van mij mogen kunstenaars er best een baantje bij hebben."

Albert van Abbe heeft zelf ook wel eens 'iets gedaan' in het Van Abbemuseum. "Dat was tijdens Plug-in, een samenwerkingsproject van het museum met De Effenaar. Freek Lomme was toen gastcurator. Ik denk dat dat echt goed werkt zo'n project. Dan haal je toch weer meer mensen uit een andere doelgroep naar je museum."

Gemiddeld komt Van Abbe een keer per jaar in het Van Abbemuseum. Op de vraag of hij zelf ooit museumdirecteur zou willen zijn moet hij lachen. "Het voelt wel steeds meer een beetje als 'mijn museum'. Het is natuurlijk een mooi verhaal. Een man die van kunst houdt en een museum aan de gemeente geeft. Maar het lijkt me een hele verantwoordelijke baan. Nu zou ik het niet willen. Het is niet echt een ambitie. Maar wie weet over een jaar of 25."

Voorlopig blijft Albert van Abbe nog zelf kunst maken. En hij wil dat het toegankelijk is. Dat heeft hij moeten leren. Dat hij nu vader is heeft er ook mee te maken. "Ik kom nu eindelijk eens van die zolderkamer af. De beste kunst of muziek speelt zich af op zolderkamers, met weinig of geen publiek. Als je accepteert dat je iets voor mensen maakt, dan moet het toegankelijker zijn. Nu kan ik kunst bijna als entertainment zien. Het grootste deel van kunst is marketing. Je moet het verkopen. Ach, ik ben jaren autistisch bezig geweest en op de kunstacademie in Leipzig zeiden ze: 'It's hard to sell out', maar langzamerhand kan ik daar beter tegen. Ik maak ook gewoon weer techno, zoals in het begin, simpele muziek. Onbewust maak je kunst voor de massa, zoals Bauhaus."

Op zijn eigen label No Comment heeft Van Abbe onlangs zijn eerste plaat uitgebracht en binnenkort volgt een tweede. Op Koninginnenacht houdt hij - in tegenstelling tot de grote feesten - een 'integer en gezellig feestje in het Gaslab. "Lekker housy en techno met Peter van Hoesen uit Brussel en Duplex.

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement