Volledig scherm
Het olieverf op doek 'Moonlight Garden' uit 2017, Marc Mulders. © Marc Mulders



Herinnering aan de bloem bij tentoonstelling van Marc Mulders

OIRSCHOT - 'Black' heet de tentoonstelling van Marc Mulders (59) bij Piet Hein Eek. Maar, het is zwart met kleurrijke openingen erin. De kunstenaar uit Oirschot over zijn onvoorwaardelijke liefde voor de natuur. En het grote geheim.

‘Weet je wat het is met mijn werk? Eerst is het, in de lente en de zomer, in de bloemenweelde rond mijn atelier vertoeven en dat heel goed ervaren; registreren, opsnuiven. Dan is het in de herfst herinneren, en het zien verdwijnen, het verwelken van de flora. Maar dan heb ik nog wel steeds die pasteltinten van de lente en de zomer in mijn hoofd, die zachte tinten met dat heerlijk sferische licht. Ook tijdens de winter zit dat nog in mijn lijf. Intussen denk ik dan al wel aan wat er in maart, april weer gaat opkomen. In die zin is het het gehele jaar door mijn inspiratiebron.”

,,Nee, zonder natuur kan ik absoluut niet. Als ik weer een atelier in de stad zou hebben, dan... Ofschoon: heb ik morgen een loft in New York, dan ga ik ook aan het werk hoor. Ik wil gewoon elke dag schilderen, dus dan vind ik wel weer een vorm om me in een bepaalde staat te brengen om te kunnen werken. Ik moet dan wel de ruis filteren om te kunnen terugkeren naar meditatieve momenten. Dat zou ik doen door - net als toen ik in Tilburg werkte - de bloemen naar binnen te halen. Bestellen bij de bloemenwinkel en in emmers zetten. Met een witte muur als achtergrond. Hier heb ik de bloemen op de akker, met als achtergrond de bomen, de bosschages, de weilanden en de horizon.”

,,Ja, het werk is abstracter geworden. Het gaat hier niet om het verbeelden van een bloem. Ik schilder de herinnering aan een bloem. Als je in die bloemenzee staat, op dat smalle paadje dat ik daar heb gemaakt, dan ben je letterlijk omgeven door een heel diffuus sfeerbeeld van gele, roze en violet-paarse tinten. En veel gebroken wit. En dat allemaal in een soort van bries; de wind gaat er heel vriendelijk doorheen; het is een vriendelijke beweging. Het is die beweging en dat tegenlicht waarin al die kleuren heel zacht, heel mild worden. En dat alles zet mij weer in beweging om te gaan schilderen, te maken, te creëren. Dit schilderij is daarom dus wel bloemig, maar je kunt de bloemen niet meer tellen. Het zijn representaties geworden van de natuur.”

Lees verder onder de video.

,,Ik hou heel erg van omfloerst en diffuus, omdat het gaat om een sfeer te maken, gedistilleerd uit de natuur, die je hebt bij zonsopkomst en zonsondergang. Dat zijn de momenten waarop de natuur door mist, dauw als het ware zijn architectuur verliest en door tegenlicht diffuus wordt. Daardoor wordt het mystiek. Het licht op een warme zomer om 2 uur in de middag, dat is ook mooi, maar wel keihard en is in die zin voor mij niet beloftevol. Als het licht een sluier legt over de natuur, dan ontstaat er zoiets als een geheim. Dat geheim wil ik bereiken, ja. Wat dat geheim is? Dat wij hier mogen zijn; dat we vanochtend de zon hebben zien opkomen, dat we de vogels hebben gehoord. Daar ben ik dankbaar voor.”

,,De expositie bij Piet heet Black. Dat kwam op nadat ik met hem fijne gesprekken had gevoerd over het zwart in de schilderkunst. Ik verlangde daar wel weer naar, heb dat vroeger veel gebruikt. Maar nu als tegenhanger ook van het blonde pastelpallet dat ik nu gebruik. En het is gelukt, na 25 jaar lukte het me om weer donkere doeken te maken. Het is wel heel anders dan toen hoor; ik schilderde toen heel zwarte werken, nu is het een zwarte drager waarin - bijna als een glas in lood - openingen in dat zwart zijn gecreëerd. Met heel veel kleur, dat baant zich als het ware een weg naar buiten.”

Black, recent werk Marc Mulders. Galerie Piet Hein Eek. Halvemaanstraat 30, Eindhoven. Open: ma t/m za van 10-18, zo van 12-18 uur. Van 23 juli t/m 15 oktober.