Volledig scherm
Jonathan Jeremiah: 'Ik had nog nooit van Gustav Mahler gehoord. Tegenwoordig draai ik elke ochtend zijn 10e symfonie.' © Paul Bergen

Concert Amsterdam Sinfonietta en Jonathan Jeremiah is een vlucht uit het leven van alledag

Pop/klassiekHet strijkorkest Amsterdam Sinfonietta gaat aan de vooravond van de Brexit de samenwerking aan met de Engelse singer-songwriter Jonathan Jeremiah. Ze spelen vrijdag in Muziekgebouw Eindhoven.

De koffiepot pruttelt, Jonathan Jeremiah smeert ondertussen een boterham. Het is de dag na de verkiezingen in Groot-Brittannië. Boris Johnson heeft een verpletterende overwinning geboekt. De zanger slaakt een diepe zucht. ,,Ongelooflijk toch. Een aardverschuiving in de richting van een nieuw nationalisme. Voor iemand zoals ik, met een vader uit India en een Ierse moeder, is dit niet te bevatten. Grensmuren worden weer opgetrokken. Ik praat misschien als een hippie, maar dat ben ik niet. Ik ben Europeaan."

Voor Jonathan Jeremiah kan het contrast met waar hij nu mee bezig is niet groter zijn. Deze maand is hij met Amsterdam Sinfonietta op tournee onder de noemer 'Breder dan klassiek', een smaakvolle melange van pop en klassieke muziek. En alsof de duvel ermee speelt heeft het ensemble gekozen voor het thema Europese Romantiek. Zanger en orkest storten zich op de werken van Mahler, Tsjaikovski en Schumann.

Romantiek is echter van alle tijden, ook recentere singer-songwriters als Nick Drake en Sandy Denny passen onder deze paraplu. Net als Jeremiahs eigen songmateriaal. ,,Romantiek heeft niet alleen betrekking op chocolade en bloemen", gaat hij verder. ,,Het gaat om schoonheid en natuur. Romantiek is een vlucht uit de dagelijkse werkelijkheid van bureaucratie, industrialisatie en stress. Juist nu moeten we op zoek naar verbondenheid. Naar Europese eenheid. We moeten samen optrekken om de natuur te redden."

Korrelige bariton

Het is duidelijk dat de 37-jarige Londenaar een verzoenende boodschap wil uitdragen. Die brengt ons bij de aanleiding van het gesprek: de samenwerking tussen hem en Amsterdam Sinfonietta, een partnerschap dat vanzelfsprekend lijkt. Ruim acht jaar geleden kreeg Jeremiah vaste voet aan wal met het debuutalbum A Solitary Man. De single Happiness wordt een bescheiden hit. Niet alleen de korrelige bariton van de zanger trekt de aandacht, ook het rijk georkestreerde geluid maakt indruk. Vooral in Nederland. Zijn soulvolle liedjes hebben vele deuren geopend. North Sea Jazz, het Metropole Orkest - ze willen maar wat graag met hem in zee. Net als Amsterdam Sinfonietta. ,,Natuurlijk streelt het je ego als je wordt gevraagd", zegt Jeremiah. ,,Zeker als het om dit orkest gaat. Ik denk dat onze stijlen goed bij elkaar passen."

Samen met de programmeur van Amsterdam Sinfonietta heeft hij het repertoire samengesteld. Jeremiah zag wel wat in het werk van de 16e eeuwse componist John Dowland. ,,Je moet weten dat vijftig familieleden uit Ierland komen om een paar van onze concerten bij te wonen. Daarom wil ik een werk van hem doen. John Dowland heeft namelijk Ierse roots."

Het vertolken van klassieke werken is nieuw voor Jeremiah. ,,Het is een geweldige uitdaging. Ik ben niet klassiek opgeleid. Als tiener luisterde ik liever naar pop en gothic-rock. Later ga je je verdiepen en ontdek je andere stromingen en componisten. Als vanzelf kom je bij de klassieken uit: Strauss, Bach en Wagner. Ik had nog nooit van Gustav Mahler gehoord. Amsterdam Sinfonietta speelde de 10e symfonie van hem. Zo fraai. Tegenwoordig draai ik die elke ochtend. Mijn hoofd en lichaam worden dan totaal gereset. Dat is wat muziek met je kan doen."

Vrijdag 10 januari, Muziekgebouw Eindhoven, 20.15 uur, en Concertzaal Tilburg op 21 januari.