Volledig scherm
Beeld uit de dansvoorstelling 'Road to Panama' door Panama Pictures. © Jostijn Ligtvoet Fotografie

Dans met een extra dimensie in Natlab Eindhoven

TheaterEindelijk is het Bossche gezelschap Panama Pictures ook in Eindhoven te zien.

Road to Panama door Panama Pictures. Natlab, Eindhoven, 13 december, 20.30 uur.

,,Samen een glaasje wijn in de pauze drinken klinkt misschien oppervlakkig, maar zo kunnen wij ons publiek ontmoeten. De kloof overbruggen tussen podium en zaal. Daar is Road to Panama óók voor bedoeld: kennismaken met een dansvorm waarin acrobatiek een hoofdrol speelt.”

Vrijdag danst Panama Pictures in Natlab en choreografe Pia Meuthen kijkt in het café van De Verkadefabriek - de thuisbasis - in Den Bosch graag vooruit naar de ontmoeting met haar publiek. Meuthen: ,,We hebben inderdaad nog maar weinig in Eindhoven gespeeld. Wij reizen over de hele wereld, zijn veel te zien in Nederland, maar het gebrek aan een vlakke-vloer-programmering bij jullie, was een handicap. Ik zie er daarom naar uit om vrijdag in het Natlab te spelen."

Volledig scherm
Choreografe Pia Meuthen. © Gerard Mesman

Het gezelschap draagt de naam 'Panama Pictures' en dat komt onder meer door het filmische van Meuthens werk. De Duitse was vroeger gek 'Oh, wie schön ist Panama'. ,,Daarin gaat een kind op zoek naar het paradijs dat hij denkt te vinden in Panama. Na veel avonturen, wordt het kind weer wakker in zijn eigen huis en blijkt hij de reis in zijn hoofd gemaakt te hebben. Dat fascineerde me." En zo ziet ze haar werk ook: als een reis. Daar zag ze nieuwe vormen van acrobatiek, die eerder theatraal waren en minder voor 'het hoog geëerd publiek'. ,,Ik kwam klem te zitten met mijn inspiratie uit de literatuur en zag hier ineens een nieuwe dimensie. Allereerst omdat je met acrobatiek ook de hoogte in kan, waardoor je er eigenlijk een speelvlak bij krijgt. Maar ook omdat ik los wilde komen van verhalen en meer naar puur gevoel in de voorstelling verlangde. Natuurlijk brengt acrobatiek ook meteen meer spanning in de dans, omdat er meer risico in zit."

Loskomen van de aarde

Het integreren van dans en acrobatiek is een zoektocht. ,,Het gaat mij niet om hoogstandjes maar om de extra gevoelswaarde van bewegingen hoog boven het speelvlak. Wat doet dat met het publiek, maar ook met de speler? Wij werken altijd met improvisaties. Ik zeg nooit hoe een pasje moet, maar ik zoek naar de kaders, de lijnen waar binnen de bewegingen spelen. En daarbij zijn de spelers altijd mijn uitgangspunt. Zo danst Tarek Rammo vrijdag zijn solo Stripped in Natlab. Samen hebben we gezocht hoe hij zijn persoonlijke ervaringen kan gebruiken in de voorstelling. Tarek gebruikt de aerial straps, de lange acrobatiek-lussen. Daarin zie we een man die klem zit in zijn leven, daar uit probeert te komen en een nieuw evenwicht lijkt te vinden. Je ziet hoe hij op de vloer worstelt, los komt van de aarde en uiteindelijk zweeft. Dat levert echt een magisch moment op. Dat is voor mij de kracht van onze combinatie van dans en acrobatiek.”