Volledig scherm
Don Giovanni - door het Orkest van de 18e eeuw. © Hans Hijmering,

Drama en humor in hoogstaande 'Don Giovanni' in Muziekgebouw Eindhoven

RecensieEINDHOVEN - Deden we bij deze krant nog aan sterren, dan had deze uitvoering van Don Giovanni de volle vijf gekregen. Wat een verzameling puik talent stond er op het podium van het Muziekgebouw, en boven alles: wat een prachtige muziek.

Wie: Mozart Don Giovanni
door: Orkest van de 18e eeuw
Waar: Muziekgebouw Eindhoven
Wanneer: zondag 20 oktober 2019

In deze opera uit 1787 toont Mozart zich van zijn beste en meest creatieve kant. Drama, humor en pikanterieën wisselen elkaar af in dit kluchtige en zoals bij opera vaak smakelijk overdreven verhaal over liefde (nou ja, wat heet) en lust, jaloezie en wraak. Waarom worden opera's - toch in ieder geval die van Mozart - niet half-scenisch, ofwel half-concertante uitgevoerd?

Deze voorstelling met het Orkest van de 18e-eeuw en Capella Amsterdam maakte mij duidelijk dat alle actie in tot in detail uitgewerkte decors alleen maar afleidt van de schoonheid van muziek en tekst, zang en spel; dat die ingrediënten zelfs veel beter te volgen zijn in soberder omstandigheden. Orkest en zangers vielen organisch samen. De fraaie en krachtige stemmen van de stuk voor stuk appetijtelijke podiumpersoonlijkheden pasten naadloos in de felle, precieze en kleurrijke orkestklanken. De beweeglijke recitatieven en de emotioneel heftige aria's spraken aan en ontroerden. Heerlijk om een leger solisten te horen dat het niveau heeft om het uiterste uit de muziek te halen.

Leuk was het ook. Henk Neven was een komisch sullige Leporello, Rosanne van Sandwijk een meisjesachtige Zerlina, André Morsch een patserige Don Giovanni en Paula Murrihy een kittige Donna Elvira.

Net als Frans Brüggen, oprichter van dit orkest, dirigeerde opvolger Kenneth Montgomery met kleine gebaren. Deze uitvoering dreef dan ook niet op uiterlijk vertoon, maar op verbeeldingskracht en geloof in eigen kunnen.