Groot Omroepkoor geeft Requiem van Mozart reliëf
RecensieHet eerste applaus en de mooiste bos bloemen deze zondagmiddag waren voor hoboïst Harry van Veldhoven. Ruim drieënveertig jaar speelde hij in philharmonie zuidnederland (voorheen Brabants Orkest), vandaag was z'n laatste concert. Of hij verdrietig was? ,,Welnee, er moest toch gewoon gewerkt worden!"
Delen per e-mail
Wie: Philharmonie zuidnederland en het Groot Omroepkoor
Waar: Muziekgebouw Eindhoven
Wanneer: zondag 8 december
Hoofdmoot van de middag was het onvolprezen Requiem van Mozart. Fijn aan een professioneel koor als het Groot Omroepkoor is dat je er vanaf het eerste moment helemaal op kunt vertrouwen. Ingezongen als ze op elkaar zijn is de intonatie in orde, zijn de inzetten gelijk en zijn uitspraak en afwerking nagenoeg perfect. Met andere woorden: dit koor gaf Mozarts Requiem reliëf. Dirigent Michele Mariotti zette in op dramatiek. Met grote dynamiek en theatrale effecten probeerde hij dit werk nog betekenisvoller te maken dan het al is. Enkele pogingen deden de adem verwachtingsvol inhouden, maar bij momenten werd de partituur uit z'n verband getrokken. Van het vibrato en de romantische benadering van de sopraan werd ik niet vrolijk. Blij werd ik wél van de mooie, soepel gespeelde tubasolo in Tuba mirum.
Mariotti probeerde iets moois te maken van Schuberts Tragische Symfonie, maar met de verkeerde middelen. Het was mij niet duidelijk of hij meer of minder wilde van het orkest, dat reageerde met rommelige inzetten en een matheid in de klank. En nog een advies: zet een verkeersbord met een rode rand en een doorgestreepte telefoon voor aanvang van het concert op het podium. Rinkelende mobieltjes zijn erg irritant.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Eindhovens documentairefestival DOCfeed stopt
Het Eindhovense documentairefestival DOCfeed stopt ermee. Omdat de filmzalen vanwege het coronavirus voorlopig dicht blijven, ziet het bestuur er geen heil meer in. -
Vier maanden dicht en toch een bezoekersrecord: het Steendrukmuseum in Valkenswaard heeft ongekend succes
VALKENSWAARD - Ondanks de coronacrisis en vier maanden sluiting heeft het Nederlands Steendrukmuseum in Valkenswaard dit jaar een recordaantal bezoekers getrokken. Het museum verwelkomde bijna 10.000 mensen dankzij een bijzondere expositie. -
Interview Henk van Straten worstelt met mannelijkheid en politieke correctheid: ‘Niemand wil racist of seksist genoemd worden’
EINDHOVEN - Twee dakdekkers gaven schrijver Henk van Straten het laatste duwtje voor zijn nieuwe roman Ernest Hemingway is gecanceld: een even actuele als geestige roman over mannelijkheid, doorgeslagen ‘wokeness’ en ‘alt right-engerds’. ,,Het fanatisme van de morele activisten vind ik eng.’ -
Hvalross: ‘ouderwetse’ heavy hardrock, zwaar en log als een walrus
EINDHOVEN - Zanger Gerben van Oosterhout uit Eindhoven omschrijft de muziek van zijn band als groot, log en zwaar, met wat scherpe kantjes eraan. Vandaar de naam Hvalross, Noors voor walrus. Sinds kort ligt er een debuutalbum: ‘Cold Dark Rain’, verkrijgbaar op groen vinyl, maar ook te beluisteren op Spotify. -
Hoe word je een fascist? Eerste grote toneelrol voor Theo Maassen bij Het Zuidelijk Toneel
EINDHOVEN - Cabaretier en acteur Theo Maassen uit Eindhoven kruipt voor Het Zuidelijk Toneel vanaf januari in zijn eerste grote toneelrol in het stuk ‘Fascist worden’, een monoloog over fascisme. Vanaf 13 januari zijn er try-outs in Pand P in Eindhoven.
-
Sarah Neutkens op Into The Great Wide Open (3): Hier en daar een verloren meeuw
Sarah Neutkens, medewerker van de ED-kunstredactie, maar ook componist, verblijft deze week op Vlieland. Op uitnodiging van het festival Into The Great Wide Open. Ze bericht deze week over haar verblijf en samenwerking met musici. Deel 3. -
Helmond krijgt een nieuwe stadskunstenaar maar pas volgend jaar
HELMOND - Er komt een nieuwe stadskunstenaar voor Helmond. Maar wie de nieuwe cultuurambassadeur van de stad wordt, zal pas volgend jaar bekend zijn. -
Eindhovense kerstfilm brengt hoop vanuit controlekamer Evoluon: bekijk hem hier
De derde ‘Kei Fijne’ eindejaarsfilm van Eindhoven is er een die hoop brengt, met fijne hoofdrollen van Margôt Ros en Theo Maassen en waarbij het Evoluon werkt als een soort controlekamer van eigentijdse ‘kerstmannen’.