Volledig scherm
Muziekgebouw Eindhoven (archieffoto).

Groot Omroepkoor geeft Requiem van Mozart reliëf

RecensieHet eerste applaus en de mooiste bos bloemen deze zondagmiddag waren voor hoboïst Harry van Veldhoven. Ruim drieënveertig jaar speelde hij in philharmonie zuidnederland (voorheen Brabants Orkest), vandaag was z'n laatste concert. Of hij verdrietig was? ,,Welnee, er moest toch gewoon gewerkt worden!"

Wie: Philharmonie zuidnederland en het Groot Omroepkoor
Waar: Muziekgebouw Eindhoven
Wanneer: zondag 8 december

Hoofdmoot van de middag was het onvolprezen Requiem van Mozart. Fijn aan een professioneel koor als het Groot Omroepkoor is dat je er vanaf het eerste moment helemaal op kunt vertrouwen. Ingezongen als ze op elkaar zijn is de intonatie in orde, zijn de inzetten gelijk en zijn uitspraak en afwerking nagenoeg perfect. Met andere woorden: dit koor gaf Mozarts Requiem reliëf. Dirigent Michele Mariotti zette in op dramatiek. Met grote dynamiek en theatrale effecten probeerde hij dit werk nog betekenisvoller te maken dan het al is. Enkele pogingen deden de adem verwachtingsvol inhouden, maar bij momenten werd de partituur uit z'n verband getrokken. Van het vibrato en de romantische benadering van de sopraan werd ik niet vrolijk. Blij werd ik wél van de mooie, soepel gespeelde tubasolo in Tuba mirum.

Mariotti probeerde iets moois te maken van Schuberts Tragische Symfonie, maar met de verkeerde middelen. Het was mij niet duidelijk of hij meer of minder wilde van het orkest, dat reageerde met rommelige inzetten en een matheid in de klank. En nog een advies: zet een verkeersbord met een rode rand en een doorgestreepte telefoon voor aanvang van het concert op het podium. Rinkelende mobieltjes zijn erg irritant.