Volledig scherm
Kasteel Geldrop

Lasheras overtuigt in Kasteel Geldrop

RecensieGELDROP - Momenteel zwermt er een horde jonge talenten over de wereld. Allemaal beschikken zij over een formidabele techniek, sommige staan zelfs al op een heel hoog muzikaal niveau. Eén daarvan is de Spaanse pianiste Rosalia Gómez Lasheras (1994), die zondag het Geldropse kasteel veroverde.

Wie: Pianiste Rosalia Gómez Lasheras 

Waar: Kasteel Geldrop 

Wanneer: zondagmiddag 14 april

In een interview zei Lasheras onlangs 'te streven om zichzelf te blijven, dan ben je altijd origineel'. Misschien onderscheidt deze ambitie haar van veel noten-vretende collega's. De authenticiteit van haar voordracht imponeerde. Zij betoonde zich een natuurtalent van een uitzonderlijke klasse: haar zeggingskracht, haar prachtige dynamiek en toucher, alles klonk vanzelfsprekend en overtuigend. Fascinerend schilderde zij Debussy's twaalf Préludes boek twee. Wat een kleuring, fantasie en verbeeldingsvermogen. Of het om een knetterend vuurwerk, dorre blaadjes of maneschijn ging, zij karakteriseerde steeds de juiste sfeer.

Het is tegenwoordig een gewoonte geworden dat vertolkers altijd de préludes als serie achter elkaar spelen, terwijl dat niet de wens van de componist was, want hij vond dat de individuele kwaliteit niet ten goede komen. Zijn uitspraak bewees één geïsoleerde prélude als toegift na het recital: Debussy's 'verzwolgen kathedraal' werd een hoogtepunt van spanning en mysterie.

In de gevoelswereld van Schumann had de pianiste zich ook diep ingeleefd. De Sonate in fis is een onconventioneel en moeilijk werk dat in haar handen met temperament en poëzie oprees als een magisch monument. Een bijzondere prestatie.