Volledig scherm
Alexander Gavrylyuk (archieffoto). © Andrew McKinnon

Meesterpianist Gavrylyuk musiceert magisch

RecensieVorig jaar in oktober gaf de Oekraïense meesterpianist Alexander Gavrylyuk een indrukwekkend recital. In mijn lovende recensie eindigde ik met de woorden 'kan hij vaker naar Eindhoven komen?' De organisatoren van het Muziekgebouw hebben mijn wens vervuld. Disndagavond tijdens het openingsconcert van het nieuwe pianoseizoen kreeg het spanningsvolle spel van de bijzondere kunstenaar een vervolg. 

Wie: pianist Alexander Gavrylyuk
Waar: Muziekgebouw Eindhoven
Wanneer: dinsdag 15 oktober

Wéér een magisch musiceren op het hoogste niveau en wéér een vleugel die leek te klinken als een symfonieorkest in vol ornaat doordat alle dynamische registers werden opengetrokken. Gavrylyuk, ver boven de materie uitgestegen, liet horen hoe zijn techniek de muziek kan dienen en zijn indringende voordracht tot ademloos luisteren noopt. Vrijwel overal raakte hij de kern van de inhoud: een verfijnd ietwat snel Mozart-Rondo en van Brahms een donkere Rhapsodie en mooie diepzinnige Intermezzi. 

Verbluffende virtuositeit à la Horowitz in een loeimoeilijke Paganini-etude van Liszt en de Danse Macabre van Saint-Saëns. Moessorgski's Schilderijententoonstelling was de musicus met zoveel verbeeldingskracht op het lijf geschreven. In zijn expositie kwamen er echt verborgen oerkrachten los in elk authentiek en raak uitgebeeld tafereel. Zelden hoorde ik de kuikentjes zó vederlicht dansen en de dood zó mystiek langs sluipen. De angstaanjagende heks en haar kippenpotenhut werden kippenvelmomenten. Het meest trof mij de volkomen natuurlijk opgebouwde eenheid van de cyclus. Grandioos! Ik durf het nauwelijks nog te vragen: 'mag hij wéér terugkomen?'