Volledig scherm
Musica Temprana. © Eduardo Hernández Pérez

Musica Temprana heeft groot hart voor het volkse van Misa Criolla

EINDHOVEN - De Misa Criolla ken ik nou wel, maar wat was-ie mooi door Musica Temprana, onder de begeesterde leiding van Adrián Rodriquez van der Spoel.

Wie: Misa Criolla door Musica Temprana, onder leiding van Adrián Rodriquez van der Spoel
Waar: Catharinakerk
Wanneer: 11 december

Dit ensemble voor oude muziek uit de door Spanje gekolonialiseerde Latijns-Amerikaanse landen heeft een groot hart voor het volkse ervan en dat klinkt in elke noot door. ‘Laat je de gangbare Europese barokpraktijk los op deze muziek dan wordt ze te academisch’, stelt Van der Spoel, die het karakter, het temperament, het denken en de eigenheid van het continent in ere wil houden. 

Hij heeft daar de goede weg voor gevonden; kennis en kwaliteit gaan hand in hand met oprechtheid en ongekunsteldheid. Musica Temprana opent een wereld die de luisteraar in de eerste plaats aanspreekt op zijn emoties en niet op de wel of niet authentieke waarde van wat hij hoort.

 Werk van een keur aan zo goed als onbekende 16e en 17e-eeuwse componisten met klinkende namen als Juan Garcia de Zéspedes, Juan de Vega Bastán en Tomás de Torrejón y Velasco kwam langs, zuiver, evenwichtig, afwisselend devoot, speels en vurig gezongen en gespeeld door acht uitstekende zangers en instrumentalisten op percussie- en strijkinstrumenten, diverse gitaren, klavecimbel, orgel en piano. 

Heerlijke ritmiek

Duizendpoot Van der Spoel zong de belangrijkste partij in de Misa Criolla samen met tenor Alvar Pinot Lyon. Ze vormden een opvallend homogeen duo dat deze muziek enerzijds behoedzaam en anderzijds vol overgave benaderde. 

De heerlijke ritmiek, de fraaie melodieën en warme harmonieën wervelden plezierig door de fantasievol verlichte kerk. Overdonderd mooi was de afsluiting, het lyrische melancholieke Agnus Dei, overtuigend gebed voor vrede.