Volledig scherm
Het doek 'Collse watermolen' van Vincent van Gogh © aangeleverd

Noordbrabants Museum koopt Collse watermolen van Vincent van Gogh voor bijna 3 miljoen euro

VIDEODEN BOSCH – Het schilderij Collse watermolen, dat Vincent van Gogh schilderde in 1884, tijdens zijn verblijf in Nuenen, is begin deze week gekocht door het museum in Den Bosch op een veiling van Sotheby’s in New York. Het is de grootste aankoop ooit door het museum in Den Bosch.

Het olieverf op doek werd in New York afgehamerd op 2,6 miljoen dollar, 2,2 miljoen euro. Met de additionele kosten komt de aankoop uit op bijna 3 miljoen euro. Het kon worden gekocht dankzij steun van het Mondriaan Fonds, Vereniging Rembrandt, een legaat van Henriëtte van Oppenraaij en de provincie Noord-Brabant die er 1,5 miljoen euro voor uittrok.

Het doek schilderde Van Gogh in de lente van 1884 en is een van de helderste doeken van de Brabander in zijn Nuenense tijd. Het was ook een van de weinige doeken die in privébezit was. Precies een jaar eerder kocht het Brabants museum de aquarel De tuin van de pastorie in Nuenen.

De Collse watermolen lag destijds dichtbij het treinstation Nuenen-Tongelre. Tegenwoordig ligt het in Eindhoven en heeft het de status van rijksmonument.

Directeur Charles de Mooij van het Brabants Museum verwacht dat het doek over drie weken te zien is in het museum.

ED nieuwsapp, download nu! Klik hier voor iOS of hier voor Android!
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven: ‘het is erop of eronder, laat je stem horen’

    Muziekge­bouw Frits Philips in Eindhoven: ‘het is erop of eronder, laat je stem horen’

    De auteur van dit artikel is Rob Schoonen, kunstredacteur van het ED. Waarom is het zo oorverdovend stil rond Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven? Al jaren? Zeker, de gemeenteraad is er druk mee, net als het college van Eindhoven, dat het ene na het andere plan bespreekt om het noodlijdende muziekcomplex te redden. Om over de medewerkers van het complex maar te zwijgen; het merendeel werkt zich een slag in de rondte om van de rode weer zwarte cijfers te maken. Zo zijn er flink wat mensen bezig om de concertzaal – financieel gezien - weer gezond te maken. Maar waarom hebben de bezoekers in al die jaren nog helemaal niets van zich laten horen? Het zijn er jaarlijks meer dan 160.000. Echter: stilte alom. Het wordt tijd dat die ook eens hun mond open doen. En flink ook. Voor het te laat is.