Volledig scherm
Het Parktheater in Eindhoven (archieffoto). © Michel Theeuwen

‘The Children’: geruststellend theater over een kernramp

Onverwacht werkt de vorm van The Children kalmerend: theater zoals het hoort. Het onderwerp moet ons verontrusten, en dat doet het ook. Je voelt aan alles dat het einde der tijden niet ver meer is.

Wie: Het Nationale Theater
Waar: Parktheater, Eindhoven
Wanneer: woensdag 13 november 2019

Herkenbaar, want in zo een tijd lijken wij ook te leven. De combinatie van ongetemde natuurkracht met menselijke stupiditeit, maken het makkelijk voor te stellen. Fukushima. En dan redden wat er te redden valt. Zeg maar Rutte en zijn gedragen woorden over de stikstofcrisis die we over onszelf hebben afgeroepen. Een onderwerp voor het oprapen. Het Nationale Theater (!) brengt de morele vraag naar de verantwoordelijkheid voor de uit de hand gelopen kernramp naar voren. Terecht. Actueel. Relevant. Maar ze brengt het heel intiem in een driehoeksrelatie van kernfysici in een design keuken.

Alledaags geworstel met al dan niet verkregen liefde van een generatie die de opkomst van kernenergie en seksuele bevrijding tegelijkertijd tot zich namen. En dan hier de afrekening tussen twee vrouwen en een man, nu ze op leeftijd zijn. Even flitst het en lijkt de emotionele wirwar te exploderen. Even. Om daarna over te schakelen naar de ramp die zich ondertussen buiten afspeelt met radio-actieve straling. Het toneelstuk van de Engelse schrijfster Lucy Kirkwood, was in dat land een succes. Reden om het hier over te nemen. De setting is heel erg Brits en regisseur Eric de Vroedt brengt het in die traditie. Dat heeft een geruststellend effect, omdat je aan ziet komen hoe het spel zich zal ontwikkelen. Je voelt de duim van Renate Dorrestein: nog maar een paar bladzijden of minuten te gaan. Een helse golf spoelt dan onze hoop weg. Mismoedig voorspelbaar.