Volledig scherm
Liza Ferschtman © Marco Borggreve

Violiste Liza Ferschtman is bewogen, boeiend en briljant in Muziekgebouw Eindhoven

EINDHOVEN - Het was liefde op het eerste gezicht. Liza Ferschtman had vanaf de eerste kennismaking Bernsteins Serenade, het concert dat de componist voor de befaamde vioollegende Isaac Stern schreef, in haar hart gesloten.

Wie: Philharmonie Zuidnederland, dirigent Jamie Phillips en Liza Ferschtman, viool

Waar: Muziekgebouw Eindhoven

Wanneer: Zondag 19 mei

Gistermiddag liet de bezeten musicienne met haar fantasievolle spel horen dat die innige verbintenis sindsdien gebleven is. Samen met de Philharmonie dook zij in de partituur die zij zo intens doorgrond had dat de lyrische muziek vleugels kon krijgen: prachtig van toon, kleur en met een zeer spannende verhaaltrant.

Bernstein baseerde zijn werk op Plato’s Symposium, waar Griekse filosofen met elkaar gesprekken voerden. In deze boeiende dialogen musiceerden orkest en soliste bewogen, boeiend en briljant. Ferschtman reageerde op het daverend applaus met een Kreisler-toegift, ook subliem voorgedragen.

Het concert begon met Chairman Dances, ‘minimal music’ van de Amerikaanse John Adams. Goed gerealiseerd onder leiding van gastdirigent Jamie Phillips. Vooral trof het suggestieve slot, waarin het slagwerk met knarsend schuurpapier deed denken aan de naald van een grammofoonplaat die in de eindgroef uit suddert.

Phillips toonde zijn leiderschap en markante visie met een bruisende en uiterst levendige Zevende van Dvorak. Warmbloedige instrumentale mengingen, een natuurlijk opgebouwde dynamiek en vurig oplaaiende temperamenten gaven een helder zicht op het meesterschap van Dvorak en ook op de toewijding en saamhorigheid van de Philharmonie-musici.