Volledig scherm
Twee DAF trucks gaven in november vorig jaar in het hartje van München een demonstratie 'platooning' (achter elkaar rijden, met alleen in de voorste truck een werkende chauffeur). © RV

'Platooning' in de praktijk: met rijtje trucks naar Spanje

EINDHOVEN - Een nieuw Truck Platooning project en 90 miljoen euro voor aanpassing van stoplichten. Dat zijn enkele van de onderwerpen die dinsdag tijdens de Automotive Week aan de orde kwamen.

Het gaat om een project waarbij vrachtwagens automatisch achter elkaar rijden dat nu een vervolg krijgt. In een nieuwe proef gaan op korte termijn rijtjes trucks automatisch achter elkaar naar Spanje en terug. De vrachtruimtes zullen bij dit nieuwe Truck Platooning project dit keer gevuld zijn met echte lading en alleen in de voorste cabine een chauffeur in functie.

Namens het ministerie van Infrastructuur en Milieu zei projectmanager automatische voertuigen Florien van der Windt dinsdag dat er met Spanje en met Unilever en Ahold al een overeenkomst is. "We hebben een geschikte route in gedachten en contact opgenomen met België en Frankrijk. Daarnaast rekenen we erop dat truckfabrikanten die met het eerste project meededen nu ook meedoen. Wij willen er meer bedrijven bij betrekken omdat we willen weten of deze vorm van vervoer in de praktijk haalbaar is."

DAF
Buiten op de Automotive Campus, waar het Intertraffic symposium in het kader van de Automotive Week was, stonden twee platooningtrucks van DAF met chips voor het automatisch volgen van NXP. Ze hebben in november in de binnenstad van München nog demonstraties gegeven. Ook Scania en andere truckmerken hebben proeven gedaan.

Van der Windt zei ook dat tot 2020 90 miljoen euro van overheden en bedrijfsleven wordt geïnvesteerd in aanpassingen van weginfrastructuur. Stoplichten en voorzieningen op de route Helmond-Oost, Eindhoven en Tilburg-West worden als eerste aangepakt. Bij de aftrap van de Automotive Week zaterdag werd al bekend dat deze route wordt gebruikt om zelfrijdende auto's uit te proberen.

Adviessnelheid
Maar volgens Folkert Bloembergen van Rijkswaterstaat, die namens het ministerie de aanpassingen uitvoert, blijft het hier niet bij. "Van de in totaal 5500 verkeerslichtautomaten in ons beheer, gaan we er 1000 aanpassen. Er komt elektronica in die via het G4 netwerk van de mobiele telefonie contact legt met internet. Verkeersdeelnemers kunnen dan via internet contact hebben met die stoplichten. Zo kan in de auto een adviessnelheid gegeven worden waarmee deze aankomt als het licht op groen staat. Ook kunnen hulpdiensten, openbaar vervoer, maar ook groepen fietsers extra doorgang verleend worden."

Bestuurder Maurice Geraets van NXP Nederland zei dat de technologie in principe klaar is voor zelfstandig rijden. Door de nieuwste Volvo te ontleden maakte hij duidelijk dat camera’s, radar en lidar (laser die afstand bepaalt) zorgen dat er een gedetailleerd beeld van de ruimte rondom de auto is. "Maar de auto kan het niet alleen. Hij moet wel worden gevoed met informatie uit de omgeving. Het is goed dat daar nu in wordt voorzien."

Toch was er dinsdag geen eensgezindheid over de termijn waarin echt zelfstandig gereden gaat worden. Schattingen varieerden van 10 tot 30 jaar. De vraag uit het publiek of bestaande auto's omgebouwd kunnen worden maakte duidelijk dat de overgangsperiode lang kan duren. Die ombouw is volgens de deskundigen nooit zonder grote risico's te doen.

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Regionale Economie