Volledig scherm
© Fotopersburo van de Meulenhof BV

Dutch Design Week: garantie voor succes?

EINDHOVEN - Negen dagen lang hebben ze verbaal alles uit de kast gehaald om hun design in de spotlights te zetten. Ze hoorden zichzelf oneindig veel keren hetzelfde verhaal afsteken. Met engelengeduld beantwoordden ze de onvermijdelijke vragen van bezoekers. Maar wat heeft de Dutch Design Week uiteindelijk concreet opgeleverd voor designers? Het ED maakte aan het einde van de week de balans op met zeven designers die hun werk presenteerden op Sectie C en tijdens de Graduation Show.

Gerard de Bruijn, designer zonne-auto
Locatie: Sectie C

1500 keer. Zo vaak heeft Gerard de Bruijn uit Eindhoven naar eigen zeggen al tekst en uitleg gegeven over zijn betaalbare kleine zonne-auto. En dat alleen nog maar op de eerste dag van DDW. Zijn prototype is een publiekstrekker op Sectie C. De fietsenmaker (,,Ik heb een dubbele baan") wil hier een verkoopbaar product van maken, dat straks tussen de 15 en 20.000 euro moet gaan kosten. Dat De Bruijn de blaren op zijn tong heeft gepraat is niet zonder succes geweest. De contacten met mogelijke investeerders zijn inmiddels gelegd, en ook hebben enkele bezoekers aangeboden mee te werken aan de doorontwikkeling. Op het prototype zelf prijkt inmiddels een kaartje met ,,Verkocht".

Volledig scherm
Gerard de Bruijn heeft het prototype van zijn zonne-auto verkocht tijdens de DDW. © Judith Evertse

Lisanne Koning, afgestudeerd aan de Design Academy
Locatie: Graduation Show

Als er naast voedsel geen ruimte is voor speelgoed in noodpakketten voor vluchtelingen, dan maak je van de doos toch zelf het speelgoed? Lisanne Koning ontwikkelde uit het karton een speelgoedbouwpakket voor kinderen van diverse leeftijden. De 'vraag van de week' tijdens de DDW? ''Wordt er ook een schaar bij geleverd?" Maar Koning bleek niet voor één gat te vangen (,,Ik had al uitgezocht dat die in vluchtelingenkampen voorhanden zijn"). Verder heeft ze tijdens de Graduation Show inspiratie opgedaan door bezoekers die met allerlei nieuwe toepassingen kwamen voor het bouwpakket. Investeerders of kopers voor haar concept heeft Koning nog niet gevonden, al hebben de Ikea-foundation en packaging-bedrijven interesse getoond tijdens de DDW.

Volledig scherm
Lisanne Koning bedacht een speelgoedbouwpakket dat mee kan in een noodpakket voor vluchtelingen. © Judith Evertse

Daan Zuijderwijk en Maaike Vergouwe, fotografen
Locatie: Sectie C

Als moderne nomades trekken ze met hun dochters door Europa in een eenvoudige bus. Onderweg maakten fotografen Daan Zuijderwijk en Maaike Vergouwe een stop tijdens de DDW om hun landschapsportretten te presenteren in de tentoonstelling The world is my playground. Dat de opvallende lichteffecten in hun foto's vragen oproepen (,,Hoe doen jullie dat zonder Photoshop?") en tot inspirerende gesprekken leidden zien ze als de grootste opbrengst van deze week. ,,Hierdoor kunnen we een breder publiek bereiken met ons werk." Tot concrete verkopen is het niet gekomen. ,,Maar daar is dit evenement ook niet de plek voor. Daarvoor gaan we naar andere beurzen."

Volledig scherm
Daan Zuijderwijk en Maaike Vergouwe exposeerden hun fotoportretten van landschappen tijdens de DDW. © Judith Evertse

Rene Siebum, meubelontwerper
Locatie: Sectie C

Maar weinig designliefhebbers kunnen het atelier van Eindhovenaar Rene Siebum voorbijlopen zonder op één van zijn wiebelende ergonomische krukken plaats te nemen, die van houten blokken zijn gemaakt. De DDW heeft Siebum geen windeieren gelegd. ,,Vijf krukken zijn al meegenomen en de verkoop is daarna nog verdriedubbeld met bestellingen." En dat terwijl de meubelontwerper-die voorheen een studio had bij Piet Hein Eek- zijn doelen aanvankelijk bescheidener had gesteld. ,,Ik ben onlangs verhuisd naar Sectie C. Ik wilde deze week vooral laten zien dat ik op een nieuwe plek zit." Slopend was het wel. ,,Je staat hier negen dagen: dat is drie keer een beurs!" 

Volledig scherm
Rene Siebum verkocht vijf van zijn ergonomische krukken tijdens DDW. © Judith Evertse

Gyalpo Batstra, afgestudeerd aan de Design Academy
Locatie: Graduation Show

Online kunnen we makkelijker dan ooit contact maken met mensen, ook als ze ver weg wonen. Maar daardoor vergeten we volgens Gyalpo Batstra soms wie er dichtbij zijn, in onze eigen wijk. De afgestudeerde Design Academy-student heeft een soort fysieke Facebook ontwikkeld: een kar in de wijk waarop zichtbaar wordt welke mensen in de buurt wonen, en wat hun interesses zijn. Concrete zakelijke voorstellen heeft hij niet zozeer gehad. Voor Batstra was vooral de positieve feedback van de DDW-bezoekers goud waard. ,,Daardoor heb ik nu meer zelfvertrouwen gekregen om naar voren te stappen met mijn idee." En: ,,Ik haal veel inspiratie uit de discussies met bezoekers." 

Volledig scherm
Gyalpo Batstra ontwikkelde een soort fysieke Facebook. © Judith Evertse

Maja Bunthof, ontwerper sieraden en accessoires
Locatie: Sectie C

,,Tik je 'm niet snel kapot?," wijst iemand naar de ketting van Maja Bunthof. De Helmondse maakt onder andere sieraden en woonaccessoires van porselein. De DDW-bezoeker blijkt een inkoopster te zijn met serieuze interesse in de kettingen. ,,Nu is wel het moment om zaken te doen," glimlacht Bunthof. Niet zonder succes, want ze heeft tijdens DDW al tien kettingen verkocht. Begin van de week hing haar hele wand nog vol met haar keramieken plantenhangers, maar de helft daarvan is inmiddels van eigenaar gewisseld. Het is een erkenning van haar werk, net als de belangstelling van de bezoekers. ,,Normaal heb ik weinig contact met potentiële klanten, als ik aan het werk ben. Maar juist die interactie is leerzaam en waardevol." 

Volledig scherm
Maja Bunthof bij de keramieken plantenhangers die zij tijdens de DDW verkocht. © Judith Evertse

Véronique Driedonks, beeldend kunstenaar
Locatie: Sectie C

Of het echt uit één vel papier komt, is de vraag waarmee veel bezoekers het gesprek met Véronique Driedonks openen. De Eindhovense beeldend kunstenaar heeft zich naast haar etsen en installaties sinds kort toegelegd op het maken van ingenieus gevouwen tekeningen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze werken een prominente plek hebben in de presentatie van haar werk tijdens DDW. ,,Kunst verkoop je niet zo makkelijk via een website. Mensen moeten het verhaal erbij horen, dan raken ze eerder geïnteresseerd." Met vijf verkochte werken heeft de DDW haar vruchten afgeworpen voor Driedonks. ,,Daarnaast heb ik voorstellen gekregen van galeriehouders om te exposeren." 

Volledig scherm
Beeldend kunstenaar Véronique Driedonks presenteerde tijdens de DDW haar nieuwe werk. © Judith Evertse