Volledig scherm
Provinciale Staten in Den Bosch spraken vrijdagmiddag over de ombouw van de N279 tussen Asten en Veghel. © ED

Groen licht voor ombouw N279 tussen Veghel en Asten

DEN BOSCH - De opgewaardeerde N279 tussen Veghel en Asten blijft twee keer één baans en krijgt een lange omleiding bij Dierdonk, tussen Bakel en Helmond. Een meerderheid van Provinciale Staten heeft vrijdagmiddag ingestemd met het plan waarin de ombouw is vastgelegd.

Vier van de elf Statenfracties stemden uiteindelijk tegen het voorstel van VVD-gedeputeerde Christophe van der Maat. Dat waren GroenLinks, 50 Plus, de Partij voor de Dieren en Christen Unie-SGP. Het CDA stemde wél in, al bleef die fractie net als de PVV moeite houden met de omleiding bij Dierdonk.

Een voorstel van de oppositiepartijen om in elk geval die omstreden omleiding uit het plan te schrappen, haalde het niet. Volgens Van der Maat was dat inderdaad ‘het lastigste deel van het dossier‘, maar is het toch de minst slechte oplossing. Uit berekeningen van de provincie blijkt namelijk dat straks 80 procent van het vrachtverkeer via de omleiding gaat rijden.

Volgens de gedeputeerde heeft Helmond bij de planvorming met de omleiding ingestemd omdat ze ‘nadrukkelijk geen tweede Traverse dwars door de stad wilde creëren'. Omwonenden en de gemeente Gemert-Bakel zijn faliekant tegen de omleiding. Martin Jacobs, voorzitter van Bedrijven Kontakt Gemert-Bakel, bood de provincie gisteren nog een petitie aan, om het pleidooi voor een verbrede N279 kracht bij te zetten.

De aanpassingen aan de N279 worden zo gemaakt dat ze - als dat straks nodig blijkt - relatief eenvoudig tot twee keer twee rijbanen kunnen worden omgebouwd. Dat punt ligt volgens de berekeningen rond 2030, terwijl de opwaardering pas in 2023 echt helemaal klaar zal zijn. 

Op voorstel  van de fracties van CDA en VVD gaat de provincie al vanaf volgend jaar het verkeer op de N279 tellen. Als uit die cijfers blijkt dat verbreding sneller nodig is, kan die procedure dan ook eerder in gang worden gezet, zo luidt de achterliggende gedachte.

Volgens gedeputeerde Van der Maat is het plan van de nieuwe N279 inderdaad niet perfect, maar ‘het best haalbare’. ,,Een zesjesmentaliteit”, vindt Statenlid Huseyin Bahar (CDA). ,,De N279 is de ruggengraat van de regio. Deze regio verdient een cum laude oplossing.”