Haarlems biermerk Uiltje (met namen als Dikke Lul 3 Bier!) overgenomen door Bavaria-brouwer Swinkels
LIESHOUT/HAARLEM - Uiltje Brewing Company kan zich scharen achter een rijtje van illustere voorgangers als De Koningshoeven in Berkel-Enschot, De Molen in Bodegraven en Palm in Steenhuffel (B). Ook het Haarlemse biermerk komt in handen van bierbrouwer Swinkels Family Brewers uit Lieshout, bekend van Bavaria.
Uiltje kan weer doen waar het goed in is, we blijven autonoom in de onderneming
Ze hebben namen als Bird of Prey, Trackdown en Dikke Lul 3 Bier! Ze vallen in het schap op door kunstzinnige illustraties op het blik, gemaakt door striptekenaar Gerben Valkema. Daarmee straalt biermerk Uiltje Brewing Company uit Haarlem een hoge mate van eigenzinnigheid uit. Die blijft overeind bij deze overname, zo verzekert topman Peer Swinkels van Swinkels Family Brewers.
Sterker: dat is zelfs de bedoeling. Uiltje Brewing Company kan zich voortaan volledig focussen op kwaliteit en creativiteit - een grote wens van oprichter Robbert Uyleman - , terwijl Swinkels sales en distributie op zich neemt. Ook deelt de Lieshoutse brouwer kennis en ervaring op het gebied van innovatie en duurzaamheid.
Meteen aan het begin van de crisis hebben we gezegd: we moeten investeren.
,,Uiltje kan weer doen waar het goed in is, we blijven autonoom in de onderneming", juichte Uyleman tijdens de bekendmaking van het nieuws. Hij ontboezemde daarbij ook dat de zakelijke kant hem te zwaar werd. ,,Ik nam het mee naar huis, heb met een burn-out thuis gezeten, maar mijn gezin en gezondheid gaan voor.”
Hij richtte de Haarlemse brouwerij in 2012 op en specialiseerde zich in bieren die anders smaken dan de doorsnee pilsner. Laat dat nou net een enorme groeimarkt zijn, zeker als het gaat om Indian Pale Ales (IPA's), waar Uiltje om bekend staat. Uiltje groeide de afgelopen jaren enorm en brouwt inmiddels 10.000 hectoliter bier per jaar met 27 mensen in dienst. Het biedt tientallen bieren aan en brengt bijna elke week een nieuw bier uit.
Meer groeien via overnames
Reden voor Swinkels om tot overname over te gaan, ondanks dat de bierbrouwer het afgelopen jaar door de coronacrisis veel minder bier heeft verkocht. De Lieshoutse onderneming wist 2020 met winst af te sluiten, maar zag het resultaat fors teruglopen, meldde ze vorige week nog. ,,Meteen aan het begin van de crisis hebben we gezegd: we moeten investeren. Groeien via overnames zoals Uiltje is een van de pijlers”, zegt Swinkels.
Swinkels Family Brewers kondigt aan haar positie in deze modern craft biermarkt nog verder te versterken. Eerder nam ze al onder meer Palm Belgian Craft Brewers en Brouwerij De Molen over. Daarnaast vergrootte de brouwer haar positie door de overname van Bier&cO, een van de grootste speciaalbier-importeurs van Europa.
Om de overname te vieren heeft Uiltje Brewing Company een limited edition bier ontwikkeld waarbij de illustratie op het blik het verhaal van de samenwerking vertelt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Ook Bavaria wordt geraakt door corona: 65 banen weg
LIESHOUT - Swinkels Family Brewers in Lieshout schrapt mede onder druk van de coronacrisis 65 van de ruim 1800 banen bij de brouwerij. Deze 65 arbeidsplekken bij de producent van Bavaria bier moeten de komende twee jaar verdwijnen door natuurlijk verloop, door tijdelijke contracten niet te verlengen maar ook door een aantal gedwongen ontslagen. -
Bavaria neemt Palm over
LIESHOUT (ANP) - Bavaria neemt de Belgische speciaalbiermaker Palm over. Dat maakte Nederlandse bierbrouwer dinsdag bekend, zonder financiële details te noemen. -
Update
Bavaria verandert bedrijfsnaam in Swinkels Family Brewers
LIESHOUT - Bavaria heeft zijn bedrijfsnaam veranderd in Swinkels Family Brewers. De bierbrouwerij wil zich daarmee nog nadrukkelijker positioneren als familiebedrijf. -
PREMIUM
Brouwers werken dag en nacht door: er moet bier naar het terras
EINDHOVEN - De terrassen gaan weer open. En dat betekent dag en nacht doorwerken voor horecaleveranciers uit deze regio. ,,Het is alsof je met een oldtimer ineens van nul naar honderd moet.” -
Swinkels hoeft stikstofcijfers voorlopig niet te openbaren
LIESHOUT - Royal Swinkels Family Brewers hoeft voorlopig de stikstofcijfers nog niet prijs te geven.
-
PREMIUM
Milieuclub eist stikstofrapport van Swinkels maar brouwer wil concurrentie niet wijzer maken
LIESHOUT - Swinkels Family Brewers verbergt iets als het gaat om de uitstoot van stikstof, vermoedt Mobilisation for the Environment (MOB). Waarom geven ze anders hun milieurapporten niet vrij? Nietes, zegt de Lieshoutse brouwer, bekend van Bavaria. ,,We zijn voor openheid, maar we willen onze concurrenten ook niet wijzer maken dan ze zijn.” -
-
-
PREMIUM
Alcoholvrij bier, maar dan alsof het écht pils is? Bavaria beweert dat het kan
LIESHOUT - Bavaria heeft nu een nul procentbier dat smaakt, ruikt en schuimt alsof het een pils mét alcohol is. Zegt Royal Swinkels Family Brewers uit Lieshout, dat het biertje deze week op de markt brengt. Of dat zo is, legden we voor aan biersommelier Mark van Bergen. -
Bavaria lanceert eigen ‘persconferentie’ met Rutte dun Urste en Hugo mun Jungske in nieuwe carnavalscampagne
LIESHOUT - Polonaise en optochten zitten er dit jaar niet in, toch lanceert Bavaria in Lieshout ook dit jaar een publiciteitsstunt rond carnaval.