Het hagelkruis in Aarle-Rixtel stamt uit de zestiende eeuw en is benoemd tot rijksmonument.
Volledig scherm
Het hagelkruis in Aarle-Rixtel stamt uit de zestiende eeuw en is benoemd tot rijksmonument. © Sem Wijnhoven/DCI Media

Hagelkruis in Aarle-Rixtel beter beschermd

AARLE-RIXTEL - Hagelkruizen hebben hun oorsprong in het behoeden van landbouwgewassen voor hagelschade. Een monumentaal hagelkruis in Aarle-Rixtel wordt nu zelf tegen de landbouw beschermd.

,,Van deze kruizen zijn er maar één of twee in Nederland”, zegt wethouder Monika Slaets over het monumentale hagelkruis aan de Hoge Akkers in Aarle-Rixtel. ,,Het is dus belangrijk dat we het goed beschermen.”

Hagelkruizen hebben van oorsprong een religieuze betekenis. Ze werden in het verleden bij landbouwgronden geplaatst om de gewassen te vrijwaren van schade door hagelbuien. Het natuurstenen hagelkruis in Aarle-Rixtel stamt uit de zestiende eeuw en is het enige overgebleven stenen hagelkruis in Nederland. Het kruis is dan ook tot rijksmonument benoemd.

Zestiende eeuw

Tot voor kort werd het hagelkruis beschermd door een hekwerk dat in 1928 voor het eerst werd geplaatst. Maar dat hekwerk is vernield. De precieze oorzaak is volgens Slaets niet meer te achterhalen. De wethouder noemt het landbouwverkeer dat over het kruispunt van zandpaden bij het hagelkruis rijdt wel nadrukkelijk als risico-factor: ,,Dat zijn grote machines.”

Om het kruis voor toekomstige schade te behoeden, noemt de wethouder een aantal harde en zachte maatregelen. Op de eerste plaats wordt het herstelde hekwerk teruggeplaatst en de grond onder het kruis opgehoogd. Daarnaast worden twee bomen en een bankje bij het monument geplaatst. Een informatiebord moet de plek meer betekenis geven door de historische waarde te belichten.

Greppels

Ook worden greppels gegraven aan weerszijden van het zandpad aan de Hoge Akkers, zodat het zich onderscheidt van de aanpalende landbouwgronden. Met de bedrijven die deze gronden bewerken zijn bovendien harde afspraken gemaakt, zegt Slaets. ,,Het landbouwverkeer gaat niet meer over de paden rijden. Zodat het monument in elk geval niet door machines aangereden kan worden.”