Het is beter om 70 te rijden op ring om Deurne, maar gemeente trekt het plan toch weer in
Grondig onderzoek van een bureau wees uit: je kunt op de ring om Deurne beter 70 rijden dan 50. De effecten daarvan zouden vooral positief zijn, ook al kostte de operatie een half miljoen euro. Drie jaar na het besluit trekt de gemeente het voornemen toch weer in.
Daphne BroersBron:ED
Het was zeker geen losse flodder, maar een serieus plan. Een snelheidsverhoging op de randwegen rond Deurne zou de verkeersdruk in het centrum stukken verlagen.
Het is geld van onze burgers, het is niet meer dan normaal dat hier nog over gediscussieerd zou moeten worden
Benny Munsters, CDA Deurne
In plaats van met vijftig zouden weggebruikers voortaan met zeventig kilometer per uur over Knoflookpad, Vlierdensdreef en Binderendreef moeten gaan rijden, zo opperde wethouder Helm Verhees is 2017. De wegen zouden er aantrekkelijker van worden en mensen zouden minder geneigd zijn binnendoor te rijden.
Fors prijskaartje
Er kwam een grondig onderzoek naar de effecten en de voors- en tegens. In 2018 concludeerde bureau Goudappel Coffeng dat de snelheidsverhoging vooral positieve gevolgen zou hebben, ook al zat er een fors prijskaartje aan. Alle aanpassingen aan de wegen en het tegengaan van geluidsoverlast bij een aantal woningen kostte samen 550.000 euro. Ondanks dat de investering veel politieke partijen pijn deed, stemde een meerderheid van de Deurnese gemeenteraad in met de verhoging. De half miljoen euro werd in de begroting van 2019 apart gezet.
Daarna gebeurde er vrij lang niets met het geld en de wegen. Tot half augustus van dit jaar. In een zogenaamde informatiebrief aan de raad maakte burgemeester en wethouders bekend dat het hele plan van tafel gaat. De snelheidsverhoging is van de baan en het geld krijgt een andere bestemming.
Rauw op het dak
In eerste instantie zou alleen een klein deel van het traject 50 blijven om omwonenden van de nieuwe spoortunnel tegemoet te komen. Zij vrezen overlast door toename van het verkeer. Maar dat de totale route 50 zou blijven, dat hadden niet veel mensen aan zien komen. De brief viel een aantal politieke partijen dan ook rauw op het dak. Vooral de VVD, een grote fan van de 70 kilometer-plannen, is met stomheid geslagen. Zij hebben het college -waar ze overigens zelf ook deel van uitmaken- onlangs om opheldering gevraagd. ,,Waarom onderschreef u in 2018 de resultaten uit het onderzoek, laat u de gemeenteraad hier geld voor vrijmaken, maar neemt u nu een beslissing die haaks staat op uw toenmalige plannen?”, zo vraagt de partij zich af.
Verbaasd over gang van zaken
Ook het CDA kan het niet volgen. ,,Ze nemen nu eenzijdig een beslissing, zonder dit aan de raad voor te leggen. Het is geld van onze burgers, het is niet meer dan normaal dat hier nog over gediscussieerd zou moeten worden”, laat Benny Munsters weten. DOE! is eveneens verbaasd over de gang van zaken. ,,Maar over het besluit kunnen we natuurlijk wél discussiëren als we dat als raad nodig vinden”, zegt Michiel Dankers. ,,Ik moet ook zeggen: nu met de concretere plannen voor de tunnel is het misschien wel goed om er weer opnieuw naar te kijken.”