Stanley van Lamoen, met op de voorgrond het nieuwe Solex motorblokje.
Volledig scherm
PREMIUM
Stanley van Lamoen, met op de voorgrond het nieuwe Solex motorblokje. © Rene Manders/DCI Media

In Griendtsveen wordt gesleuteld aan een Solex zonder kuren

GRIENDTSVEEN - In Griendtsveen wordt sinds anderhalf jaar zo'n zestig uur per week gewerkt aan de geboorte van een nieuwe Solex. De old skool  brommer uit de vorige eeuw krijgt van Solex-sleutelaar Stanley van Lamoen een 4-takt motor en die klus bleek niet een-twee-drie te klaren. ,,Maar we zijn al een heel end.”

Reclame voor Solex, type OTO
Volledig scherm
Reclame voor Solex, type OTO © Stokvis NV

Als alle plannen gesmeerd blijven lopen, rollen de eerste nieuwe Solexen in 2021 van de band af. Zonder overdrijven kun je stellen dat dit een historisch moment wordt. Aan het ontwerp van de 2-takt motor die de brommer sinds de jaren veertig voortbeweegt, is namelijk nog nooit iets veranderd.
En dat is wat Stanley van Lamoen betreft ook precies het probleem. ,,De techniek is achterhaald. De motor is heel storingsgevoelig, je moet er veel onderhoud aan plegen en hij heeft er dagen tussen zitten dat-ie er geen zin in heeft. Dan doet hij het gewoon niet.”