Volledig scherm
De klokken staan klaar voor transport naar Portugal. © Jean Pierre Reijnen

Koninklijke klokken klinken weer als nieuw na opknapbeurt bij Eijsbouts in Asten

ASTEN - Vier luidklokken uit het koninklijk paleis in het Portugese Mafra zijn weer op terugreis. Gisterochtend zijn ze bij Koninklijke Eijsbouts in Asten op een oplegger geladen voor een rit van ruim 2.000 kilometer.

Voor Miguel Carvalho is het een bijzondere dag. De eerste vier Witlocks-klokken - gegoten in 1730 - zijn gerestaureerd en staan deze ochtend op het terrein van Eijsbouts in Asten klaar voor transport. Met moderne apparatuur maakt hij nog snel een scan van de binnenkant van de grootste luidklok die maar liefst 9,5 ton weegt. De Portugese campanoloog (klokkendeskundige) werkt sinds kort bij Koninklijke Eijsbouts en studeerde af op de historische klokken van de Mafra-beiaarden: ,,Toenmalig koning Johan de vijfde heeft in de achttiende eeuw niet één maar twee carillons in zijn paleis laten bouwen. De luidklokken waren zeker voor die tijd bijzonder groot. Heel speciaal."

Goudmijnen

De vier opgeknapte luidklokken zijn onderdeel van het Witlocks-carillon in de zuidelijke toren van het koninklijk paleis in Mafra. Het tweede carillon bevindt zich in de noordelijke toren en is gegoten door Nicolas Levache. ,,Eveneens in 1730. Maar dat carillon is niet in werking", weet Carvalho terwijl zijn collega's druk doende zijn om de vier klokken op de oplegger te plaatsen. ,,Het verhaal gaat dat de koning de aanschafprijs van een beiaard zo vond meevallen dat hij er twee kocht. Bizar. Maar de koning was toen heel welvarend. Vooral vanwege de goudmijnen in Brazilië."

Kosten noch moeite werden gespaard om de instrumenten in beide torens zo luxueus mogelijk in te richten. Zo heeft ieder klokkenspel naast een klavier, twee speeltrommels voor automatische muziek en een zogeheten bimbamslagwerk.

Ook projectleider Henk van Blooijs van Koninklijke Eijsbouts kijkt met enige trots naar de afronding van de klus: ,,We hebben de vier klokken gerepareerd en opnieuw gestemd. Ze klinken weer als nieuw." Het Witlocks-carillon telt in totaal 53 luidklokken. ,,Waarschijnlijk komt er nog een aantal voor reparatie deze kant op", aldus Van Blooijs. Eijsbouts heeft in de jaren tachtig ook al enkele klokken van dat carillon opgeknapt.

,,Wait a minute", roept een van de medewerkers van Eijsbouts naar de chauffeur van de Portugese transporteur. ,,Espere um minuto", doceert de chauffeur. Doordat hij ook nog een aantal pallets wijn aan boord heeft, is het op de oplegger passen en meten. Na anderhalf uur staan de vier klokken klaar voor een rit van ruim 2.000 kilometer.