Wagonlading vragen over spoortunnel Deurne: ‘hoezo ga je eerst bouwen en dan pas kijken of er geluidsoverlast is?’
Waarom eerst een tunnel bouwen en dan pas gaan kijken wat je tegen geluidsoverlast en verkeersveiligheid zal doen? En hoe kon het zo stroef lopen met de communicatie naar omwonenden van de nieuwe spoortunnel in Deurne? Politieke partijen vuurden dinsdag een lawine aan vragen af.
De spoortunnel is een heet hangijzer in Deurne. Veel omwonenden van de Binderendreef maken zich grote zorgen over de bijwerkingen. Het aantal voertuigen zal verdubbelen naar zo'n 17.000 per dag. Ongeveer tachtig bewoners vrezen nu geluidsoverlast, toename van fijnstof en een aanslag op de verkeersveiligheid. Ze maakten officieel bezwaar en schreven verschillende brieven.
Treinvrije periode
Om de tunnel te kunnen bouwen moet nu een zogenaamd bestemmingsplan worden vastgesteld. De politieke partijen van Deurne moeten dit goedkeuren. Van hun oordeel hangt veel af. Mochten ze het afkeuren dan loopt de bouw vertraging op en dat is problematisch voor de planning van ProRail. Voor de aanleg moet een treinvrije periode worden ingeboekt en dit moet erg lang van te voren.
Zonder meer groen licht geven kunnen politieke partijen niet. De zorgen vanuit de buurt spelen een grote rol in hun afweging. Om raadsleden op weg te helpen met een beslissing was er dinsdag een bijeenkomst zodat ze vragen konden stellen. Alle betrokkenen waren present: wethouder Helm Verhees, een projectleider, een manager omgeving -die speciaal werd ingehuurd om contacten met de buurt te onderhouden- een verantwoordelijk ambtenaar en een onderzoeker van bureau Goudappel Coffeng. Ook waren er twee omwonenden van de Rijtse Vennen aangeschoven. Zij schreven onlangs een brief met mogelijke oplossingen, waaronder een groen geluidsscherm.
‘Geen significante toename’
,,Het wordt het drukste punt van Deurne. Dan mag je toch goed bekijken wat de gevolgen zijn?”, zo vroeg een van de bewoners aan het ‘panel’. Volgens de onderzoekers van Goudappel spreken de modellen voor zich. ,,De berekeningen laten zien dat er in de omgeving geen significante toename van geluidshinder zal zijn. Er hoeft dus wettelijk niets extra's gedaan te worden.” Dit geldt ook voor fijnstof en de verkeersveiligheid. Voor dat laatste wordt wel gekeken naar de inrichting van oversteekplekken, maar dit zal na de bouw van de tunnel concreet worden.
tekst gaat door onder de afbeelding
Job Vogels van DeurneNu haakte daar op in: ,, Als ik het goed begrijp is al het wettelijke dus gedaan. De vraag is of dat in de werkelijkheid of in de beleving van de buurt allemaal voldoende is? Daar moeten we het volgende week over hebben.”
Benny Musters van CDA liet weten liever eerst knelpunten op te lossen en dan pas te gaan bouwen. ,,Of in elk geval vast gaan leggen wat we als raad graag voorrang willen geven.” Wethouder Helm Verhees liet weten al zaken ‘in voorbereiding’ te hebben. Een opsomming daarvan hoopt hij volgende week te kunnen overleggen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMNecrologie
Veel kunstenaars hebben les gehad van Thijs van Kimmenade (1946-2023). ‘Hij was heel vindingrijk’
-
PREMIUM
Brandteam Zuid-Nederland bijna paraat om met motorzaag en zweep vlammen in de natuur te doven
DEURNE – Nog even en dan kunnen 20 tot 25 specialistische blussers met licht en grover geschut natuurbranden te lijf gaan. De zogeheten handcrew Zuid-Nederland is vanaf 1 april inzetbaar. -
PREMIUM
Werkgroep trekt handen af van kermis Someren-Eind: ‘Moeilijk mensen te vinden die de schouders eronder willen zetten’
SOMEREN-EIND - De werkgroep die activiteiten rondom de kermis in Someren-Eind organiseerde, stopt daarmee. Het comité verlegt zijn focus naar Onder de Beuk, een matinee in de pastorietuin op kermiszondag. -
PREMIUM
Merijn (21) en Brian (20) maakten nieuwe voorzittershamer voor burgemeester Dijsselbloem
EINDHOVEN - Een nieuwe burgemeester, een nieuwe voorzittershamer. De Eindhovense burgemeester Jeroen Dijssselbloem beschikt sinds dinsdag over nieuw gereedschap. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’
-
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
-
-
-
PREMIUM
Drukte rondom Landal Grotelsche Heide moet worden beperkt
BAKEL - Het mag niet te druk worden op de wegen rondom het nieuwe park Landal Grotelsche Heide in Bakel. Als dat wel het geval is, zullen er maatregelen moeten worden genomen om de overlast in te perken. Dat huiswerk geeft de gemeenteraad van Gemert-Bakel het college van B en W mee. -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie.