Volledig scherm
© RGB Stock

Den Bosch verkoopt of deelt geen data van gratis wifi-netwerk in centrum met derden

Wo 15 mei. Met het gratis wifi-netwerk in Den Bosch worden geen persoonsgegevens van gebruikers ingezameld. Deze kunnen dus ook niet worden verkocht of gedeeld met bijvoorbeeld lokale ondernemers, zo laat een woordvoerder van de gemeente desgevraagd weten.

Door Bart Gotink

Tilburg stopte vorige week per direct met hun gratis wifi-netwerk in de openbare ruimte. Daar was meermaals gedoe over het gratis internet. Eerst was dat vanwege het feit dat de gegevens uit het netwerk verkocht of gedeeld zouden zijn met lokale ondernemers om commercieel te gebruiken. Vorige week kwam daarbij aan het licht de privacyregels geschonden zouden zijn. De opslag van gegevens in ‘de cloud’ zou niet aan de Europese privacy-wetgeving. Een expert gaf daarop aan dat dit ‘in veel meer steden moet spelen’.

Den Bosch geeft desgevraagd echter aan te werken met Ziggo'. ,,Dit is niet dezelfde aanbieder als in Tilburg", aldus de woordvoerder. ,,De veiligheid en privacy van alle systemen heeft continu aandacht. De zaak van het wifi-netwerk in Tilburg is voor ons geen directe aanleiding om nu extra onderzoek naar ons gratis wifi-netwerk te doen. Dit omdat het in Tilburg gaat om een totaal andere oplossing van een andere leverancier."

Daarnaast zamelt Den Bosch dus geen persoonsgegevens in. ,,We verkopen of delen dus ook geen data met derden.” In 2015 werd nog 85.000 euro extra uitgetrokken om een betrouwbaar netwerk te krijgen. 

  1. Bossche transferia steeds minder populair
    PREMIUM

    Bossche transferia steeds minder populair

    DEN BOSCH - De populariteit van de vier transferia aan de rand van de binnenstad in Den Bosch neemt af. De opbrengsten lopen de laatste drie jaar hard terug en worden de prognoses bij lange na niet gehaald. Dat geldt voor de drie transferia aan de Vlijmenseweg , De Vliert en De Pettelaar. Het medio vorig jaar geopende duurzame transferium aan de Deutersestraat leverde ruim 318.000 euro op, nog altijd bijna twee ton minder dan verwacht.
  2. Even een rustig mens worden door te kijken in de spiegels van de ziel
    VIDEO

    Even een rustig mens worden door te kijken in de spiegels van de ziel

    DEN BOSCH - Het dagelijkse ‘gejakker’ en de toenemende individualisering en modernisering, waarbij complete levens beheerst worden door gebruik van social media, zijn typisch voor deze tijd. Ze dragen ertoe bij dat het intermenselijke contact vaak op een laag pitje staat. En al helemaal met een wildvreemde. Hoogste tijd voor een tegenreactie, vinden de verbinders Annemieke van Dort en Thijs Verberne. De een legt het accent op het oogcontact, de ander op het freehuggen.