De Jagersboschlaan in Vught is nu een fietspad met een onverhard wandelpad en wordt intensief gebruikt door wandelaars en fietsers. Met name veel leerlingen van het nabij gelegen Maurick College.
Volledig scherm
De Jagersboschlaan in Vught is nu een fietspad met een onverhard wandelpad en wordt intensief gebruikt door wandelaars en fietsers. Met name veel leerlingen van het nabij gelegen Maurick College. © Miranda van Houtum/BD

Ook Fietsersbond, natuurclub en Maurick College naar rechter: ‘Fietsen langs N65 is onveiliger én ongezond’

VUGHT - Ook de Fietsersbond, de Stichting Natuur- en Milieugroep Vught en het Maurick College pikken het niet dat Vught de groene Jagersboschlaan gaat verharden en openstellen voor autoverkeer. Net als omwonenden stappen ook zij naar de rechter.  

Volgens de gemeente is de ingreep nodig vanwege de komende reconstructie van de rijksweg N65. Omdat de aansluitingen Bréautélaan en Martinilaan dan komen te vervallen zouden voorzieningen zoals Regina Coeli en het Maurick College, zonder openstelling van de Jagersboschlaan, niet goed bereikbaar zijn. Andere redenen zijn: de bereikbaarheid van de hulpdiensten én een evenredige verspreiding van het verkeer.

Hulpdiensten

Cijfers tonen echter aan dat het huidige Vughtse wegennet de verkeersstromen aankan en het Maurick College geeft aan geen probleem te hebben met de (toekomstige) bereikbaarheid. ,,En de weg is ook niet nodig voor hulpdiensten. Het nieuwe profiel, een fietsstraat met snelheidsremmende maatregelen zoals 30 km/drempels en een kruispuntplateau, is er niet geschikt voor”, redeneert Jan-Willem Hommes van de Fietsersbond.

Quote

Het mengen van fietsers met autover­keer leidt tot meer onveilig­heid

Jan-Willem Hommes , Fietsersbond Vught

Volgens de Fietsersbond zijn de gevolgen van de ingreep, voor de veiligheid van fietsers, niet goed onderzocht.  Fietsers en wandelaars zijn op dit moment de hoofdgebruikers van de Jagersboschlaan, waaronder op schooldagen zo'n 650-700 leerlingen van het Maurick College. 

Autoluwe fietsroute verdwijnt

Als de weg wordt verhard en opengesteld voor autoverkeer worden daar naar schatting dagelijks 1500 auto’s aan toegevoegd. Hommes: ,,De verkeersveiligheid gaat dan achteruit. Fietsers zijn niet meer beschermd tegen autoverkeer. Het mengen van fietsers met autoverkeer leidt tot meer onveiligheid. De vakwereld wil juist dat er binnen de bebouwde kom veel meer ontvlochten fietsroutes komen die autovrij of zeer autoluw zijn. Met dit verkeersbesluit zou er één verdwijnen!”

Met een stille tocht vroegen de actievoerders aandacht voor behoud van de groene Jagersboschlaan en de wijze waarop Vught omgaat met inspraak.
Volledig scherm
Met een stille tocht vroegen de actievoerders aandacht voor behoud van de groene Jagersboschlaan en de wijze waarop Vught omgaat met inspraak. © BD

Het argument van de gemeente dat de toekomstige ‘veilige en directe snelfietsroute’ langs de nieuwe N65 een goed alternatief is, wijst de Fietsersbond van de hand. ,,Landelijk onderzoek wijst uit dat een snelfietsroute minder geschikt is voor de meest kwetsbare fietsers: ouderen en scholieren. De rustige Jagersboschlaan is voor deze groepen fietsers meer geschikt. Ook recreërende fietsers geven de voorkeur aan een landelijke, rustige fietsroute, de ervaring van stilte, schonere lucht en een groene omgeving. Die aantrekkelijkheid en afwisseling vind je aan de route Jagersboschlaan-Sparrendaal.”

Ook voetgangers ‘in de knel’ 

Ook voetgangers komen volgens Hommes in de knel: ,,Er komt geen verhard voetpad maar een ‘loopstrook’. Er is te weinig ruimte voor naast elkaar lopende wandelaars en mensen met kinderwagens of een rollator, of lopers van een ommetje. Zij zullen uitwijken naar de rijbaan en direct gevaar lopen als gevolg van het autoverkeer.”

Het Maurick College en de Stichting Natuur- en Milieugroep Vught laten het er ook niet bij zitten. Rector Huub van der Linden vindt het onlogisch dat Vught auto's de wijk in haalt en fietsers langs de drukke N65 dirigeert. ,,Dat is onveiliger en slecht voor de gezondheid. Leerlingen worden langdurig blootgesteld aan fijnstof en een te hoog geluidsniveau.”

Stikstof

Volgens de NMV Vught is er ook niet gekeken naar het stikstofeffect van meer auto’s op de Jagersboschlaan en het gevolg daarvan voor Natura2000. ,,Er gaat straks een prachtige, authentieke onverharde laan van hoge landschappelijke waarde verloren”, aldus woordvoerder Louis Roes.

Bewoners

Eerder gaf de werkgroep Jagersboschlaan (omwonenden) aan er alles aan te doen om het besluit van Vught van tafel te krijgen. De Jagersboschlaan verharden en openstellen is volgens hen slecht voor de gezondheid en het leefklimaat, voor het landschap en onveilig omdat gemotoriseerd verkeer zich mengt met wandelaars en fietsers.