Volledig scherm
Een scene uit Perfect Cadeau. Foto Meisner Films © Meisner Films

Perfect cadeau in Natlab Eindhoven: Frisse film met acteurs van Bossche opleiding

DEN BOSCH/EINDHOVEN - De film Perfect Cadeau van Martijn Hullegie trekt uitverkochte zalen in Noord Brabant. “Het is als maker geweldig dat je bloed, zweet en tranen aanslaat”, zegt de regisseur. In de film spelen alleen Brabantse acteurs het verhaal van drie broers en de vrouw van een van hen, die zwanger blijkt van een onbekende vader. Uniek aan de film is de inzet van de Meisner-acteertechniek en dat wordt door de filmhuisbezoekers opgepikt. “Ze vinden de acteurs fris spelen. Vanwege die acteertechniek hebben we veel met improvisatie gewerkt en dat maakt het spel veel losser”, volgens Hullegie.

Vanwege het succes is de film nu ook aanstaande zondagmiddag in Eindhoven te zien. De makers brengen de produktie helemaal in eigen beheer uit. De komende weken gaat Perfect Cadeau ook in Tilburg en Breda draaien.

Tragikomedie

Zo’n reüniedinertje dat je nooit meer vergeet. De gasten kunnen elkaar niet luchten of zien, en dan moet de mooiste surprise van de avond nog komen. Een ideale setting voor een bitterzoete tragikomedie met ontploffingsgevaar. In de debuutfilm Perfect Cadeau van regisseur Martijn Hullegie is het allemaal voorhanden. 

Een zeer opmerkelijke speelfilm die ontstaan is vanuit de acteerprincipes van de in Den Bosch gevestigde Meisner Acteer Studio. De film is grotendeels opgenomen op locatie in Vught en Den Bosch. 

Perfect Cadeau is een bijzonder ­verkwikkende, frisse film geworden. ­Reden daarvoor is dat alle scènes en het hele script vanuit puur improvisatiespel tot stand kwamen. Een intensief arbeidsproces voor regisseur en spelers, maar het loont alle moeite. Regisseur Martijn Hullegie uit ­Amsterdam leerde zijn cast voor ­Perfect Cadeau kennen op de driejarige Meisner-opleiding in Den Bosch. Daar werden plannen uitgebroed voor een uitdagend filmproject. ­Hullegie had daarvoor al gewerkt voor kinderprogramma’s als Het Klokhuis en Sesamstraat.

De principes van de Amerikaanse acteerdocent Sanford Meisner (1905-1997) zijn betrekkelijk eenvoudig. Een acteur leert stapje voor stapje op authentieke, natuurgetrouwe wijze te acteren. Technieken die ook filmsterren Philip Seymour Hoffman en Tom Cruise oppikten. Uitgangspunt van Meisner luidt: ‘Acteren is de vaardigheid om echt te handelen binnen een fictieve situatie’. Centraal staat de improvisatie.

,,Volgens ­Meisner haal je als acteur al je creativiteit uit de fantasie en het directe spel met je tegenspeler’’, vertelt Hullegie. ,,Een beproefde improvisatieoefening is de ‘klop op de deur’. Er wordt thuis aangeklopt en ineens staat bijvoorbeeld je ex voor de deur. Wat doe je? Op de speelvloer ontstaan ineens onverwachte situaties en haakse bochten die al improviserend tot stand komen. Puur goud dat je als scenarioschrijver echt niet bij elkaar kunt verzinnen.’’

Pijnlijke situaties

In Perfect Cadeau stapelen de pijnlijke en onverwachte situaties zich in ­recordtempo op. De acteurs hebben er zichtbaar lol in. Tijdens het dinertje zitten drie broers elkaar op allerlei manieren dwars. Gitzwarte, ironische opmerkingen vliegen over en weer. Ondertussen worstelt Sylvia, de enige vrouw in het gezelschap, met een verborgen zwangerschap.

Alle broers zijn heimelijk verliefd op Sylvia, hoewel zij een vaste relatie heeft met de controlezuchtige broer Arend. Genoeg voer voor een explosieve situatie. In de film ontspoort het flink in een aantal gedenkwaardige scènes tussen Arend en Sylvia, met hartstocht vertolkt door respectievelijk Atefrans de Bruin en Miron Hageman uit Den Bosch. ,,Volgens de Meisner-principes vertegenwoordigen acteurs een kernachtig standpunt. Zo doet Arend voortdurend voorkomen dat hij degene is die het overzicht behoudt. Vanuit die standpunten ontstonden al improviserend allerlei conflictsituaties. Al snel was duidelijk dat de zwangerschap van Sylvia de sleutel was. Die scènes spatten meteen van de speelvloer af.’’

De acteurs van Perfect Cadeau zijn grotendeels niet-professioneel en werkzaam in andere sectoren. ,,Onze gezamenlijke Meisner-training was een houvast en de acteurs zijn heel loyaal met dit project omgegaan. Natuurlijk zijn er momenten geweest dat we dachten: ‘Wat doen we hier eigenlijk’. Het is een risicovol project geweest. Heel dicht op de huid ontwikkel je verhalen. Zo’n project zou in de stolp van Amsterdam niet van de grond komen, maar hier in Den Bosch voelen we die vrijheid wel.”

Grote voorbeelden voor Hullegie zijn de Britse filmregisseur Ken ­Loach maar ook het legendarische Nederlandse Werkteater die de schoonheid van het ongepolijste omarmen. Hullegie droomt al van een vervolgfilm. ,,Maar dan wil ik een meer actueel thema aansnijden. Ook dan ga ik aan de slag met niet-professionele acteurs die dicht op de werkelijkheid zitten.’’

De film is zondag 14 juli om 16.00 uur te zien in Natlab in Eindhoven.