Volledig scherm
Station Eindhoven © Rob Burg

ProRail steekt miljarden in stations; geen nieuw station voor Eindhoven Airport

EINDHOVEN - ProRail maakt de komende tien jaar 3,5 miljard euro aan overheidsgeld vrij voor de vernieuwing en verbetering van stations in Nederland. Ook wil de spoorbeheerder tot 2030 zo’n 15 à 20 nieuwe stations bouwen.

Waar die nieuwe stations precies gaan komen, is nog onbekend, zegt een woordvoerder van ProRail. Een station voor Eindhoven Airport -in Acht, met een HOV-verbinding naar het vliegveld- hoort er in elk geval niet bij. Dit in tegenstelling tot wat diverse media gisteren berichtten, naar aanleiding van een artikel in de Telegraaf. Het kaartje dat de krant daarbij afbeeldde, gebaseerd op een lijstje uit 2014, is volgens ProRail én NS ruimschoots achterhaald. Eind 2017 werd het plan voor station Eindhoven Airport al afgeserveerd door provincie en rijk, omdat er naar verwachting te weinig reizigers gebruik van zouden gaan maken.

De komst van een twintigtal nieuwe treinstations staat los van de miljardeninvestering voor de verbetering en uitbreiding van bestaande stations. De afgelopen tien jaar werden al ruim vijftig stations bijgebouwd of verbouwd, zoals in Eindhoven. Wat voor investering met de nieuwbouw precies gemoeid is, weet de woordvoerder van ProRail niet. ,,Het gaat per locatie om sterk wisselende bedragen, afhankelijk van de benodigde infrastructuur en mogelijk extra spoor. Op de ene plek kun je een station bouwen voor twintig miljoen, op een andere plek zal het eerder in de richting van de zeventig gaan.”

Sterke groei reizigersaantallen

Veel gemeenten hebben bij ProRail aangeklopt voor een station, onder meer omdat steden door nieuwbouwwijken flink uitdijen. Volgens de spoorbeheerder is er de komende tien, twaalf jaar ruimte voor maximaal twintig stations. Maar zover is het dus nog niet. Er moet nog worden onderhandeld met overheden en financiers, de stations moeten worden ingepland, ingepast en gebouwd.

De investeringen in de vernieuwing van stations zijn volgens ProRail nodig om de sterke groei van het aantal reizigers in het openbaar vervoer bij te kunnen benen. Voor de komende tien jaar verwacht de spoorbeheerder een stijging met dertig tot veertig procent. De stations worden comfortabeler gemaakt. Er komen bijvoorbeeld meer liften, hellingbanen voor rolstoelers, sanitaire voorzieningen, camera’s en diverse technische snufjes zoals een app om een fietsstalling te reserveren en verlichte tegels op het perron om de reiziger naar instapplekken te wijzen. Verder krijgen alle 402 stations nieuw meubilair en wachtruimten.

Tevreden

ProRail kijkt in zijn woensdag verschenen jaarverslag tevreden terug op 2018. Ruim 91 procent van de treinen reed op tijd, één procent meer dan in het jaar ervoor.