Samen voor Vught wil tien jaar lang trillingen meten langs het spoor: ‘Mensen maken zich zorgen over hun gezondheid’
VUGHT - Een grote groep Vughtenaren maakt zich ernstig zorgen over de gevolgen van toenemende trillingen. Door langs denderende treinen liggen ze wakker en dat heeft gevolgen voor hun gezondheid. Belangenvereniging Samen voor Vught wil daarom weten hoe het echt zit met die trillingen en wil gedurende tien jaar het spoorverkeer continue gaan meten.
De metingen moeten volgens Ger Maas, voorzitter van Samen voor Vught, de gevolgen van de veranderingen aan het spoor en de treinenloop in kaart brengen. ,,Ze laten zien welke soort treinen, op welk tijdstip, de meeste overlast veroorzaken. Zinvolle informatie over overlast gevend materieel voor, tijdens en na de ombouw van het spoor. Meten is weten. De gegevens maken we meteen openbaar en voor iedereen inzichtelijk.”
Momentopnamen
De onderzoeken van ProRail zijn volgens de voorzitter ‘momentopnamen’. ,,Ze vormen de basis voor berekeningen op andere plekken maar wat is waar? Bewoners kunnen het heel anders ervaren. Trillingen zijn overal anders. Ook de fundering, soort en bouwwijze van een huis, bodemgesteldheid en ligging ten opzichte van het spoor spelen een rol.”
Metingen laten zien welke soort treinen, op welk tijdstip, de meeste overlast veroorzaken
SvV wil op drie vaste punten en veel flexibele punten de trillingen gaan meten. ,,We denken voor de drie vaste locaties aan Klein-Brabant, Vught-Noord en het centrum van Vught. ,,De flexibele punten bij bewoners die klachten melden en inzicht willen.”
Kelders van woningen
De kosten van het project bedragen ongeveer een ton. De gemeente Vught stelt een subsidie beschikbaar van 12.500 euro. ,,En we willen nog fondsen werven. Begin volgend jaar gaan we bescheiden starten", aldus Maas. ,,Level Acoustics & Vibration, een spin-off bedrijf van de Technische Universiteit Eindhoven, gaat de data analyseren. We werken met professionele apparatuur zoals geadviseerd door trillingenexpert Arnold Koopman. De vaste systemen bestaan uit een basisstation en twee losse sensoren die met een draad gekoppeld zijn aan het basisstation. Bij voorkeur plaatsen we deze in de kelders van woningen.”
Ook in Den Bosch Zuid is interesse om aan het project deel te nemen
Maas noemt het een ‘uniek project' dat veel interessante kennis oplevert. ,,Vanwege het meerjarige en continue karakter van de metingen", verklaart hij. ,,Als het eenmaal loopt hopen we dat bijvoorbeeld ook de Avans Hogeschool en de Jheronimus Academy of Data Science aansluiten. Ook in Den Bosch Zuid is interesse om aan het project deel te nemen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Bossche banenmarkt voor vluchtelingen: ‘Ze willen iets te doen hebben’
DEN BOSCH/KERKDRIEL - Oekraïense vluchtelingen willen dolgraag aan het werk. Daarom worden ze door gemeenten in de regio gekoppeld aan werkgevers. Het mes snijdt aan twee kanten, want die zijn blij met extra handjes. -
PREMIUM
Met SeniorenBus naar huisarts of winkel: ‘Ik vond het voor schut maar ben blij dat ik de stap heb gezet’
VUGHT - Een boodschap, bezoek aan de dokter of een vriendin. Voor ouderen die niet ver meer kunnen lopen, fietsen of autorijden, is het soms een hele opgave. De SeniorenBus biedt uitkomst. In Vught staan al meer dan 100.000 ritjes op de teller. We reden een dagje mee. -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’ -
PREMIUM
Waar moet het sluip- en vrachtverkeer in Cromvoirt eigenlijk naartoe? Gemeente laat het uitzoeken
CROMVOIRT - Het sluip- én vrachtverkeer is de laatste jaren flink toegenomen in Cromvoirt en dan moeten de werkzaamheden aan de Rijksweg N65 nog beginnen. Inwoners worden er gek van. Maar waar moet al dat verkeer eigenlijk zijn? De gemeente wil het weten en laat het uitzoeken. -
Benzine in Duitsland vanaf volgende week 50 cent per liter goedkoper dan in Nederland
Duitsland voert op 1 juni een accijnsverlaging door, waardoor een liter Euro 95 dan 1,72 euro kost. Dat is bijna vijftig cent minder dan in Nederland. Ten opzichte van de Nederlandse adviesprijs bedraagt het verschil zelfs meer dan 60 cent.
-
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan. -
PREMIUM
Tij keert in Vught, meeste partijen vóór windenergie: ‘Keuze tussen een klimaatcatastrofe of windmolens’
VUGHT - Van de achterhoede naar de voorhoede. Dat is de ambitie van Vught als het gaat om het grootschalig opwekken van groene stroom. Daar horen óók windmolens bij, stelt de meerderheid van de gemeenteraad. -
PREMIUM
Herdenking coronaslachtoffers krijgt nauwelijks aandacht tijdens ‘versnipperde’ mis
DEN BOSCH - Beter laat dan nooit. Afgelopen november zou in de Sint-Jan een herdenkingsmis ter ere van alle (Brabantse) coronaslachtoffers worden gehouden. Die ging toen niet door vanwege een ernstige toename van het aantal besmettingen. Maar nu dat gevaar goeddeels is geweken, kon de mis zondagmiddag alsnog op de agenda worden geplaatst. In de praktijk kwam het herdenkingaspect slechts mondjesmaat uit de verf, aangezien er ook nog andere ‘agendapunten’ de revue passeerden.