Volledig scherm
Bewoners van de Boschveldweg met de bomen op de achtergrond. Helemaal links Dia Boonis © Olaf Smit

Zolang Dia Boonis er woont, gaan bomen langs Boschveldweg niet plat: 'Desnoods keten ik mij vast’

Wo 18 sep. Natuurlijk hebben ze wel eens last van die grote platanen langs de Boschveldweg. Van de donkere schaduwen en de vallende blaadjes. Maar kappen? ,,Het is echt te zot voor woorden”, oordeelt de buurt.

Door Bart Gotink

Dat de bomen mogelijk gekapt gaan worden, is bij sommige bewoners langs de Boschveldweg in Den Bosch hard aangekomen. Ja, een enkeling heeft er zelfs slecht van geslapen. Want onder die bomen onderhoudt de straat zelf de tuintjes. ,,We hobbyen niet wat aan", concludeert bewoner Ans de Vries zelf. Want de bomen horen bij een groenstructuur waarbij insecten van noord naar zuid de stad door kunnen. De Vries ,,Die bomen hebben een functie.”

Toen jaren geleden een stuk buurttuin aan het spoor verviel, kregen de bewoners de mogelijkheid het groen langs de weg zelf te verzorgen. Dat resulteert nu in een hoop plantenbakken en lange tuinen langs de Boschveldweg. Dia Boonis: ,,De hele straat helpt een beetje mee. De een zorgt voor bewatering, een ander houdt de paden bij en weer een ander geeft de kip eten.”

‘We hechten veel waarde aan bomen’

En ja, daar horen die 34 bomen ook bij. ProRail wil die kenmerkende platanen kappen om een trillingswand te bouwen. Dat is nodig voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waardoor er veel meer (zware) treinen over het spoor gaan. Een wand dichter op het spoor is voor ProRail geen optie, omdat dit tot grote kosten zou leiden, onder meer door de sloop van panden.

Volledig scherm
Bomen langs de Boschveldweg worden komende jaren gekapt © Google Maps

De gemeente wil niet bij voorbaat akkoord gaan met de aanvraag van een kapvergunning. ,,We hebben al te kennen gegeven geen voorstander van PHS te zijn", laat een woordvoerder weten. ,,De negatieve effecten van PHS zijn niet acceptabel. We blijven ons inzetten om deze zoveel mogelijk te beperken. Een standpunt innemen over de mogelijke maatregelen ten gevolge van PHS is voor ons te vroeg. Dat laat onverlet dat we veel waarde hechten aan de bomen en ons blijven inspannen voor de leefbaarheid.”

De Vries vindt dat ProRail het probleem zelf maar moet oplossen. ,,Er zit volgens mij genoeg geld bij ProRail en de NS, dus ze integreren de bomen maar in hun plan. Gesloopte gebouwen staan er zo weer, maar wat is de waarde van deze bomen?”

Volledig scherm
Bomen langs de Boschveldweg worden komende jaren gekapt © Google Maps

‘Ze zijn geplant na de oorlog’

En natuurlijk hebben ze ook wel eens last van de platanen. Van de donkere schaduwen en de vallende blaadjes. ,,Maar daar moet je toch ook een beetje tolerant tegenover staan?” stelt A. Van Stiphout. Hij stelt ook dat bomen veel ouder zijn dan eerder veronderstelt door ProRail. ,,Ze stonden er al toen ik er kwam wonen en zijn dus veel ouder dan 45 jaar. Ik denk dat ze zijn geplant na de oorlog, toen het hier alles was weggebombardeerd.”

De bewoners zien vooral de voordelen van de bomen. ,,Tijdens de laatst hittegolf was het bij ons in huis op het hoogtepunt 23,5 graden", vertelt De Vries. ,,En met de komende hittegolven is dat alleen meer meer nodig", denkt Boonis. Nee, zo lang zij er zit, gaat die bomenkap niet gebeuren. ,,Desnoods keten ik mij vast.” Dat is dan wel een beetje symbolisch, vult ze zelf aan. ,,Ik heb niet zo'n dikke ketting.”

Volledig scherm
Bomen langs de Boschveldweg worden komende jaren gekapt © Google Maps