Volledig scherm
Eerste ontwerp spoortunnel Binderendreef. Hoe de tunnel gaat heten, is nog niet bepaald. © gemeente Deurne

Spoortunnel in Deurne in 2021 klaar

DEURNE - Het eerste ontwerp voor de spoortunnel aan de Binderendreef in Deurne is af.  Maar het duurt minimaal tot 2021 voordat de openingschampagne ontkurkt kan worden. De verwachting is dat het verkeer ongeveer een jaar lang last zal hebben van de bouw. 

Najaar 2021 staat er met grote letters op de kalender in het gemeentehuis van Deurne. Het moment waarop veel inwoners, vaste bezoekers en voorbijgangers al zo lang op wachten is dan aangebroken:  de spoortunnel bij Binderendreef wordt in die periode geopend. 

De inkt van het basisontwerp is net droog. Volgende stap is uitkiezen van een tunnelbouwer die de klus gaat klaren. ProRail kan daarvoor kiezen uit vier bouwers die de komende tijd een gooi doen naar de opdracht.
Tweede helft van 2019 wordt daarover de knoop doorgehakt. In de zomer van 2020 start  vervolgens de bouw. Een goed jaar later is de onderdoorgang klaar voor gebruik. 

De spoorwegoversteek Binderendreef zal er een jaar lang uit liggen. Tijdens de bouw is de weg afgesloten van de rotonde bij de Industrieweg tot de rotonde bij de Helmondseweg.  Doorgaand verkeer wordt volgens de gemeente zo veel mogelijk omgeleid via N279 en N270 of de A67. Dit om te voorkomen dat het centrum van Deurne dichtslibt. 

Lees verder onder de animatie.

Het realiseren van de tunnel is niet in een vloek en zucht gebeurd. Aan het eerste basisontwerp gingen zeventien onderzoeken vooraf. De bodem, grondwaterstand, ondergrondse kabels en leidingen, luchtkwaliteit, geluid, trillingen en het verkeer zijn daarvoor in kaart gebracht. Er moet gegraven en gebouwd worden nabij het spoor, terwijl de treinen  -op een paar treinvrije periodes na- moeten blijven rijden. Daar komt bij dat het Deurnese spoor veel gebruikt wordt als omleidingsroute voor goederentreinen. Die ritten kunnen niet zo maar geschrapt worden.  ,,Zo lang zullen we dus toch op de tunnel moeten wachten", vat wethouder Helm Verhees de planning samen. ,,Je hoopt dat het sneller gaat natuurlijk. Wij doen er in elk geval alles aan om vanuit de gemeente de vaart er in te houden zodat er geen vertraging optreedt." 

De totale kosten voor de tunnel komen uit op dertien miljoen. Daarvan betaalt Deurne veertig en de provincie zestig procent.

FIETSOVERSTEEK STATION 
Van de ene op de andere dag werd fietsend het spoor oversteken bij het Deurnese station verboden. ProRail zette er onaangekondigd een bord neer en dat is 31 oktober punt van overleg, laat de gemeente Deurne weten. ,,Het verraste ons en we storen ons aan dat bord", aldus wethouder Helm Verhees. ,,Tijdens het overleg ga ik voor het maximale: de overgang behouden voor fietsers. Daarbij wil ik wel aangeven dat mensen zich aan de fatsoensnormen moeten houden. Je gaat daar natuurlijk niet fietsen als er net allemaal mensen lopen."