Volledig scherm
Pablo Quintanilla op archiefbeeld © AFP

Uitslagen Dakar Rally, etappe 9: Truckers Team De Rooy houden de boel heel, broers Van de Laar beleven weinig lol

De negende etappe van de Dakar Rally voert de rijders deze dinsdag in Saoedi-Arabië over een afstand van 886 kilometer met een special van 410 kilometer van Wadi Al Dawasir naar Haradh. De deelnemers maken kennis met het ‘Lege Kwartier’: de grootste zandwoestijn ter wereld met een oppervlakte van maar liefst 650.000 vierkante kilometer.

Karginov blijft leider in algemeen klassement bij de trucks

Bij de trucks won de leider in het algemeen klassement, de Rus Andrey Karginov, de etappe. De bestuurder van de Kamaz Master deed ruim drieënhalf uur over het traject. De Nederlander Gert Huzink uit Overijssel werd knap vierde op een kleine tien minuten.

Bijna vier minuten later kwam Janus van Kasteren uit Veldhoven binnen en dat leverde hem een tiende plek op in het dagklassement. De zeventiende plek was voor Michiel Becx uit Vessem nog net binnen het half uur. Raph van den Elshout uit Huibergen finishte als navigator van Richard de Groot op de achttiende de plek op ruim tweeëndertig minuten. De al een tijdje buiten mededinging meerijdende Vick Versteijnen uit Hilvarenbeek zat vlak achter hem. Het Nederlandse treintje werd gecompleteerd door Jan van de Laar uit Best die met broer Ben als navigator als twintigste eindigde. Navigator Wouter de Graaf uit Waalwijk behaalde met Martin van den Brink de eenentwintigste plaats. William de Groot uit Kerkdriel moest zich tevreden stellen met de vierentwintigste plek. Edwin van de Langenberg uit Ammerzoden is zijn navigator.

Team De Rooy is klaar voor marathonetappe

De boel heel houden en niet te veel tijd verliezen op de directe concurrentie was de opdracht voor Petronas Team De Rooy Iveco. In die opzet slaagden Janus van Kasteren, Albert Llovera, Michiel Becx en Vick Versteijnen prima ondanks het feit dat het een hele zware etappe was.”Vooral het eerste deel tot de neutralisatie op kilometerpunt 155. ,,Een bokkenpad vol stenen, afstapjes en ander gemeen spul”, aldus Michiel Becx. Janus van Kasteren zag op dat stuk alleen maar stof. ,,Degenen met het minste stof konden doorrijden, de rest niet. Inhalen was vrijwel onmogelijk, omdat het door rivierbeddingen ging. We hebben een beetje kalm aan gedaan om risico’s te vermijden, want in dat stof kun je alleen maar de boel kapot rijden.”

Het tweede deel was gemakkelijker, maar ook daar viel voor de truckers van Team De Rooy weinig te winnen: lange rechte stukken waar de trucks rond het maximum van 140 kilometer per uur reden, afgewisseld met wat kleine, glooiende duintjes waar de trucks op snelheid doorheen konden. Daardoor bleven de verschillen klein. Van Kasteren pakte wel tijdswinst ten opzichte van concurrent Martin Macik, die een band lek reed. ,,Toen heb ik toch even het gas wat dieper ingetrapt”, aldus Van Kasteren. ,,Maar verder was er vandaag niets te winnen. Het was overleven en heel houden. Daarom ben ik best tevreden dat we de zevende plaats in het klassement hebben kunnen behouden en zelfs iets hebben kunnen verbeteren. Dat we 13 minuten achter de top finishten is niet erg, als we maar inlopen op de rest.”

Bewust rustig aan

Vick Versteijnen deed het bewust rustig aan. Hij startte na de grote problemen van gisteren helemaal achteraan en reed daardoor vol in het stof. Een gebroken schokbreker kostte wel wat tijd, maar het snelle tweede deel was zijn redding. ,,Als de wagen niet te veel springt, kun je wel doorrijden. De verschillen waren niet groot. Ik ben blij dat we voor het donker binnen waren.”

Voor Michiel Becx was het snelle tweede deel iets lastiger. Zijn ‘Trakker’ is te comfortabel geveerd voor de lange rechte stukken en heeft daardoor de neiging om te gaan zwabberen. ,,Het is lastig om nu met de afstelling te gaan spelen. Dat gaat eigenlijk niet. Dus blijven we eraf en ga ik een beetje van het gas. Zo komen we er ook.”

In de marathonetappe van woensdag zijn er weer duinen opgenomen in de route. Daarom is het zaak voor Becx zaak om bij te blijven, want hij is de enige toegestane assistentie voor Team De Rooy. “We nemen niet meer mee dan anders, alleen slaapzakken. En die duinen, tja. We zullen er toch doorheen moeten. Of zoals mijn monteur Bernard der Kinderen zegt: We kunnen niet wachten tot ze zijn weggewaaid.” Ook Vick Versteijnen krijgt extra onderdelen mee. Hij rijdt immers al buiten het klassement en kan daarmee het team extra ondersteuning bieden in de marathonetappe.

Broers Van de Laar: ‘Er was weinig lol te beleven’

Jan en Ben van de Laar waren niet zo te spreken over bet verloop van het eerste deel van de negende etappe. De eerste 155 kilometer van de 410 kilometer van de klassementsproef bestond volgens het duo uit ‘stenen, keien en andere rommel’: ,,Het was hard, het deed zeer en er was weinig lol te beleven aan het bonken door rivierbeddingen.”

Na 70 kilometer bonken besloot Jan van de Laar dat het zo niet langer kon. ,,Ik was ervan overtuigd dat we zo de finish niet zouden halen. Onze DAF is niet gebouwd voor dit soort onzin. Ik ben van het gas af gegaan om de auto heel te houden.”

De broers Van de Laar waren dan ook stomverbaasd toen ze aan de finish vernamen dat ze slechts 37 minuten langzamer waren dan winnaar Karginov. ,,Op de stenen kwamen ze ons links en rechts voorbij gestoven”, aldus navigator Ben van de Laar. ,,Na de neutralisatie, in het tweede deel van de proef, werd het een stuk vlakker, beter en sneller. Toen ging het bij ons ook een stuk beter. Maar dat we zoveel goed zouden maken op een stuk waar iedereen 140 kan, hadden we niet verwacht.”

Toch tevreden

Uiteindelijk was Jan van de Laar met de twintigste tijd toch tevreden. ,,Het enige leuke stuk was aan het eind, met harde duintjes waar ik met meer dan honderd kilometer per uur overheen kon. Toen hebben we wel plezier gehad.”

Voor woensdag en donderdag staan er wel weer zand en duinen op het programma. De tiende en elfde etappe vormen samen een marathonetappe, waarbij geen serviceteams zijn toegestaan. Monteur Simon Stubbs en de broers zijn dan op zichzelf aangewezen. De DAF wordt voor de marathonetappe voorzien van vier nieuwe banden en alles wordt in het bivak van Haradh een keer extra goed nagelopen. ,,Maar de auto staat er goed bij”, aldus Ben. ,,Het voelt betrouwbaar aan. Tot op heden gaat het goed.”

Slechte dag voor autocoureur Erik van Loon

Bij de auto’s ging de zege naar de Fransman Stéphane Peterhansel. Hij was vijftien seconden sneller dan de Qatarees Nasser Al-Attiyah. De Nederlander Bernard ten Brinke eindigde als zevende op achtenhalve minuut. Erik van Loon uit Eersel eindigde op ruim 23 minuten achterstand als negentiende.

Na het goede resultaat van maandag begonnen Erik van Loon en zijn Franse bijrijder Sébastien Delaunay als achtste aan de negende etappe. Een snelle route met verschillende ondergronden met veel stenen. Van Loon reed twee keer lek en reed lang in het stof van anderen. In de laatste vijftig kilometer waren er wat haperingen en besloot Van Loon om te consolideren.

,,Hier moeten we niet te lang over nadenken,” aldus Van Loon na afloop. ,Het was niet onze dag, we reden lek in een rivierbedding om daarna alleen maar in het stof te rijden. Daarna reden we nog een keer lek. Op een gegeven moment leek het alsof de aandrijfas of versnellingsbak raar deed. Aangezien we woensdag aan de marathonetappe beginnen, wilde ik het zoveel mogelijk heel houden. Kortom, we kijken vooruit naar de tiende etappe.”

‘Empty Quarter’

Het eerste deel van die marathonetappe gaat van Haradh naar Shubaytah, door een van de meest verlaten delen van de wereld: ‘Empty Quarter’ en voert over een proef van 534 kilometer met zowel offroad als zand als duinen. De eerste auto start om 6.00 Nederlandse tijd. De eerste auto wordt om 12.00 uur bij de finish verwacht.

De Spanjaard Carlos Sainz kwam met zijn Mini tot een vijfde plaats op ruim zesenhalve minuut van winnaar en teamgennot Peterhansel. Sainz blijft wel de leider in het algemeen klassement, maar zijn voorsprong op Al-Attiyah die rijdt met een Toyota is teruggelopen naar 24 seconden. Van Loon staat eenentwintigste in het algemeen klassement en sluit daarmee de rij.

Edwin Straver maakt tijd goed bij motoren

Bij de motoren was het de Chileen Pablo Quintanilla die de zege voor zichzelf opeiste. Paul Spierings uit Sint-Michielsgestel eindigde op de eenendertigste plaats. Edwin Straver uit het Brabantse Rijswijk moest zich tevreden stellen met de achtendertigste positie op de ranglijst. De tweede plek in de etappe ging naar de Australiër Toby Price op een minuut en vierenvijftig seconden. De derde plaats werd een prooi voor de Spanjaard Barreda Bort die twee minuut tweeënveertig moest toegeven op de Chileense winnaar. De Amerikaan Ricky Brabec eindigde als vijfde maar gaat nog wel aan de leiding in het algemeen klassement. Daarin heeft hij ruim twintig minuten voorsprong op Quintanilla. Paul Spierings is terug te vinden op de zesentwintigste positie; Edwin Straver staat op de tweeënveertigste plaats.

Bij de briefing voorafgaand aan de etappe was al gewaarschuwd voor een moeilijk parcours met gaten, geulen, stenen en ander onheil. Straver maakte na een moeizaam begin toch best wat tijd goed op zijn concurrenten in het klassement.

Straver besloot dinsdag maar eens iets harder te beginnen aan de etappe richting Haradh. Eerder had hij al gemerkt dat hij een stabiel tempo kan rijden, en dat iets harder beginnen dus flink tijd kan opleveren. ,,Maar al snel zakte de moed me in de schoenen,” aldus Straver bij aankomst. “Op een glad bergweggetje met veel stenen – toch al niet mijn terrein – kwamen er jongens voorbij zeilen die vier, vijf minuten achter mij waren gestart. En ik kon ze absoluut niet bijhouden.”

Meer zand en sneller parcours

In het tweede deel van de proef, na een stuk van 30 kilometer neutralisatie, zat meer zand en was het parcours wat sneller. Dat ging Straver heel wat beter af. ,,Daar heb ik lekker gereden en kon ik toch aardig wat tijd goedmaken.” Straver was als derde ‘kistrijder’ aan de finish en in het kistklassement komt plaats vier nu voor hem in zicht.

Met de marathonetappe voor de deur is dat volgens Straver een prettig idee: ,,Al maakt het voor ons als kistrijders weinig uit of er wel of geen assistentie is. Wij moeten toch altijd alles zelf doen. Maar het scheelt wel of je bij je gereedschap kunt, of nieuwe banden kunt steken.”

Straver vertrekt woensdag voor de zekerheid op een nieuwe set banden, ververst vanavond de olie en neemt een gereedschapssetje en een nieuw filter mee. ,,Het scheelt dat we het roadbook pas bij de start krijgen, dan hoef ik daar geen tijd aan te besteden.”

Kees Koolen nu op zestiende plek in algemeen klassement bij SSV-buggy’s

In de SSV-buggy-categorie eindigde Kees Koolen uit Bergeijk als eenendertigste. De hobbyrijder die Jurgen van de Goorberg uit Breda naast zich heeft deed er bijna anderhalf uur langer over dan de Amerikaanse winnaar Casey Currie. Bij het laatste meetpunt had hij slechts achttien minuten achterstand, maar in het laatste deel verloor hij dus alsnog veel tijd. In het algemeen klassement bezet Koolen met zijn zestiende plaats een plek in de middenmoot. Sinds maandag heeft het duo de vaste rolverdeling van chauffeur en navigator hebben losgelaten. Chauffeur Koolen was eerder in de rally een paar dagen ziek geweest; daarom wisselen beide mannen regelmatig van positie en rol.

Kijk voor alle uitslagen en klassementen op: https://www.dakar.com/en/rankings