Volledig scherm
Nieuwe KPN-topman Joost Farwerck met rechts chief financial officier Jan Kees de Jager © EPA

Aandeel KPN keihard onderuit na publicatie jaarcijfers

Het aandeel van KPN ging vanochtend hard onderuit op het Damrak na publicatie van de jaarcijfers. Het telecomconcern kelderde ruim 6 procent. Voor het eerst zag het telecombedrijf in het laatste kwartaal het aantal huishoudens met gecombineerde abonnementen teruglopen. Ook verloor het concern over heel 2019 56.000 breedbandklanten.

Er lijkt nog steeds geen einde te komen aan de dalende omzetten bij KPN. Met name op de zakelijke markt heeft Nederlands grootste telecombedrijf het al jaren moeilijk. Afgelopen jaar kelderde de omzet opnieuw met 4,4 procent. Door de moderne technologieën kunnen klanten hun telecomdiensten veel goedkoper inkopen. KPN past daar zijn dienstverlening op aan.

Ook op de mobiele markt is de situatie uitdagend en verdiende KPN in 2019 minder (2,3 procent). De concurrentie met VodafoneZiggo en T-Mobile/Tele2 om klanten is fel. 

Al met al liepen de totale opbrengsten vorig jaar met 2,7 procent terug tot bijna 5,5 miljard euro. In het laatste kwartaal van vorig jaar werd een omzet van iets minder dan 1,4 miljard euro geboekt. Bij alle onderdelen van het telecombedrijf was het voorbije kwartaal sprake van krimp. 

Licht aan eind tunnel

De verdiensten blijven desalniettemin op peil:  over heel 2019 kwam de operationele winst uit op ruim 1 miljard euro, ruim een kwart meer dan het jaar ervoor. Volgens ceo Joost Farwerck is er ook qua omzetten licht aan het eind van de tunnel. ,,Op de mobiele markt is de druk wat minder geworden sinds T-Mobile Tele2 heeft overgenomen en er drie aanbieders over zijn”, lichtte hij toe. ,,Je ziet nu al wat minder stevige aanbiedingen.” Op de zakelijke markt zijn de meeste bedrijven inmiddels overgezet naar de nieuwe abonnementsvormen. De grootste dalingen zijn geweest.

Farwerck, die op 1 december officieel aantrad, beklemtoont dat KPN niet perse voor de grootste aantallen klanten hoef te gaan. ,,Wij kiezen voor kwaliteit, je ziet ons ook nooit allerlei Black Friday-achtige aanbiedingen doen.”Om het verlies op te vangen probeert het bedrijf de kosten te drukken. Volgens Farwerck en financiële topman Jan Kees de Jager ligt KPN op koers met die strategie. Het bedrijf wist de kosten in het laatste kwartaal van 2019 met 38 miljoen euro terug te brengen. Daarmee kwam de besparing over heel het jaar uit op 141 miljoen euro.

Tekst gaat verder na de foto

Volledig scherm
KPN zet zwaar in op de aanleg van glasvezel. Hier werkzaamheden in Zwolle © Frans Paalman

Aandeel onderuit

Beleggers reageerden zeer teleurgesteld op de cijfers. De koers noteerde net na de opening van de beurs zo’n 7 procent lager, het is het laagste niveau in een jaar tijd. Beursanalisten gaan ervan uit dat dat de omzetdaling nog even zal doorzetten. Volgens hen hangt dit mede samen met het besluit van KPN vorig jaar om bekende merknamen als XS4All, Telfort en Yes Telecom te willen schrappen en de aandacht te richten op het hoofdmerk KPN. 

Farwerck verwacht later dit jaar met beter nieuws te komen voor de markten. Voor komend jaar zegt KPN 1,1 miljard euro te willen investeren in zijn netwerken. Het telecombedrijf zet met name in op glasvezel en de modernisering van zijn mobiele netwerk. Vorig jaar sloot KPN al 120.000 huishoudens aan op razendsnel glasvezel, komend jaar zullen dat 350.000 huishoudens zijn. ,,We zijn momenteel met 300 gemeenten in gesprek”, aldus Farwerck. Hij stelt dat op plaatsen waar het concern glasvezel heeft klanten meteen reageren. ,,Onze concurrentiepositie neemt dan toe, veel klanten kiezen voor glasvezel pakketten.”

5G

Komend jaar is verder de 5G-veiling, waar KPN ook aan meedoet. Het bedrijf moet frequentieruimte zien te verwerven om komende jaren een landelijk 5G-netwerk uit te kunnen rollen. Afgelopen jaar werden al 640 zendmasten gemoderniseerd. ,,De downloadsnelheden bij deze nieuwe masten zijn 30 procent sneller.”

De eerste jaarcijfers van Farwerck waren de laatste van chief financial officer Jan Kees de Jager. De voormalige CDA-bewindsman stopt na 5,5 jaar als financieel directeur en wil weer zelf gaan ondernemen. ,,Ik ga KPN missen” zei De Jager die uitgebreid werd bedankt door Farwerck.

Bewogen jaar voor KPN

Kersverse topman Farwerck sprak van een zeer bewogen jaar. 2019 begon met het besluit om zich op hoofdmerk KPN te concentreren en afscheid te nemen van merken als Telfort, Yes Telecom en internetprovider XS4All. Met name het verdwijnen van de laatste zorgde voor een storm aan protesten. Veel van de 250.000 klanten waren not amused. Uiteindelijk moest KPN het einde van XS4All uitstellen. ,,Ik baal er van dat we uiteindelijk bij de Ondernemingskamer tegenover de Ondernemingsraad van XS4All kwamen te staan”, zei Farwerck. ,,Ik heb juist een grote zwak voor XS4All.”

Halverwege het jaar besloot ceo Maximo Ibarra na ruim een jaar in dienst om familieredenen alweer af te treden. Het vertrek van de Colombiaanse Italiaan kwam als donderslag bij heldere hemel. KPN koos vervolgens Dominique Leroy, de ceo van het Belgische Proximus als hoogste bestuurder, maar schrapte die aanstelling weer nadat Leroy bij een aandelenschandaal betrokken bleek. Een maand voor KPN haar aanstelling bekend maakte bleek ze Proximus-aandelen ter waarde van 285.000 euro te hebben gecasht. Vervolgens koos de raad van commissarissen voor directielid Farwerck, die na het vertrek van Ibarra al interim-ceo was.

Ondertussen speelde ook nog de discussie rond Huawei, waarbij de vraag centraal stond of KPN en andere operators het Chinese bedrijf moesten weren bij de aanleg van het 5G-netwerk.

Volledig scherm
Ceo Joost Farwerck (rechts) en financieel topman Jan Kees de Jager arriveren voor de presentatie van de jaarcijfers 2019 van KPN. © ANP