Volledig scherm
© Thinkstock

ACM jaagt op ‘foute’ energieverkopers

Waakhond ACM roept consumenten op om melding te maken van agressieve en misleidende verkooppraktijken bij energiecontracten. De toezichthouder is een onderzoek gestart naar verkopers van contracten voor gas en licht en hoopt zo meer munitie te verzamelen om ze aan te kunnen pakken. 

De toezichthouder kreeg in de eerste zes maanden van dit jaar zo’n 25.000 meldingen binnen van consumenten. Een van de meest gehoorde klacht: ongevraagde verkooptelefoontjes (waaronder telefoontjes door of namens energieleveranciers). 

Aan voorbeelden van ‘foute’ verkooppraktijken heeft de ACM dan ook geen gebrek. Zoals verkopers die claimen dat consumenten nergens aan vastzitten bij het ondertekenen van een energiecontract, terwijl er allerlei voorwaarden blijken te bestaan. Of verkopers die de wettelijk verplichte bedenktijd van 14 dagen verzwijgen, terwijl een verkoper die verplicht hoort te noemen. Een ander voorbeeld: het dreigen dat de consument de komende jaren meer gaat betalen als hij geen nieuw contract afsluit. 

,,Voor ons zijn dit soort klachten aanleiding om nog eens goed te kijken naar wat er in de energiewereld gebeurt”, zegt Jasmijn Dielesen, zegsvrouw van ACM. De waakhond grijpt dit aan om consumenten op te roepen om hun klachten te melden bij het consumentenloket Consuwijzer. Dat geldt overigens niet alleen voor particulieren, maar ook voor zzp’ers die energie vooral voor privégebruik afnemen. Die laatste groep wordt dikwijls ten onrechte opgezadeld met veel duurdere zakelijke energiecontracten, stipte de toezichthouder onlangs al aan.

Dielesen: ,,Alle signalen kunnen we goed gebruiken ter aanvulling van ons lopend onderzoek naar de sector.” Hoe dat onderzoek loopt, kan de woordvoerster niet zeggen. Ze wijst erop dat de consumentenautoriteit de afgelopen jaren al verschillende partijen op de vinger heeft getikt omdat ze niet hun boekje te buiten zijn gegaan. 

Onder vuur

De verkopers liggen al langer onder vuur. Zo onthulde het AD eerder een telefoongesprek waarin te horen was hoe telefonische verkopers van Essent klanten uitschelden en zeggen ‘recht te hebben’ op hun geld. Het onthulde telefoongesprek was voor de Consumentenbond eerder al aanleiding om te pleiten voor een totaalverbod op telemarketing. Uit een peiling onder ruim 20.000 lezers van deze site bleek dat bijna negentig procent van de lezers zich kan vinden in zo’n verbod op verkooptelefoontjes.

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) maakte onlangs bekend telemarketing-terreur aan te willen pakken. Volgens een wetsvoorstel mogen consumenten straks alleen nog gebeld worden als zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Telemarketeers mogen bovendien niet meer anoniem bellen: het telefoonnummer van de afzender moet altijd zichtbaar zijn. 

Callcenter
Volledig scherm
Callcenter © Getty Images