Volledig scherm
Betalen met gezichtsherkenning. © Montage AD/Marcel Wagenaar

Betalen? Bankpas en smartphone straks niet meer nodig

Terwijl de meeste Nederlanders nog kennis moeten maken met betalen per smartphone, kijkt Visa al verder. In de toekomst is betalen zelfs niet meer nodig om iets te kopen, voorziet de betaalspecialist.

Quote

Straks log je in op de boordcompu­ter van je auto en bestel je een pizza met je stem

Betaalspecialist Visa
Volledig scherm
Een Bentley met boordcomputer, waar de eigenaar met vingerafdruk inlogt en dan met zijn stem een bestelling kan doen. © Visa

,,Verschillende keren per jaar laat ik mijn portemonnee thuis en kijk ik waar ik allemaal met mijn betaalpas terecht kan”, vertelt Bill Gajda, die zich bij Visa als senior vicepresident bezighoudt met innovaties in het betaalverkeer. ,,Elke keer zijn er weer plekken bijgekomen.” Visa is bij het grote publiek vooral bekend van de creditcards, maar de betaalspecialist zit met V Pay ook in de gewone pinpassen.

Gajda en andere specialisten van het Amerikaanse bedrijf ontvingen deze week Europese media op het vorig jaar geopende Visa Innovation Center in Londen. Daar gaf de betaalgigant demo’s hoe betalen nóg eenvoudiger en soepeler kan verlopen.
 

H
et bedrijf toonde onder meer een auto waarbij de bestuurder per vingerafdruk op de boordcomputer inlogt, net als op een tablet. ,,Vervolgens kun je  op weg naar huis met je stem een pizza bestellen en afrekenen”, zegt een Visa-medewerker zittend in de demonstratie-Bentley.

Hij bestelt een vegetarische pizza. ,,Kijk, dat kost geen enkele moeite.” Voor de Bentley is gekozen vanwege de symbolische waarde. ,,In een Bentley rijd je niet, maar word je gereden. Een Bentley symboliseert het gebruiksgemak.”

Peperdure bolides

Volledig scherm
Visa is vooral bekend van de creditcards, maar doet ook pinpassen.

Visa beklemtoont dat niet enkel peperdure bolides, maar alle nieuwe auto’s binnenkort standaard online zijn met het ‘internet der dingen’. ,,Met autofabrikanten als Ford, Bentley en Daihatsu werken we aan de technologie om dit soort zaken mogelijk te maken.”

In het gewone leven zijn Nederlanders net gewend aan contactloos betalen met de bankpas of creditcard. Dat is mogelijk dankzij de EMV-standaard - de afkorting staat voor initiatiefnemers Europay, Mastercard en Visa.

Via EMV kan het huidige betalingsverkeer op veel fronten verbeteren. Bijvoorbeeld in het openbaar vervoer. De betaalspecialist is in gesprek met 106 transportbedrijven - waarvan de helft in Europa – om de betaling via de bankpas en smartphone te laten lopen.

Visa wijst op de Londense metro, waar reizigers sinds 2014 met hun bankpas of creditcard en nu ook per smartphone kunnen inchecken, net zoals met de blauwe Oystercard, de Londense variant van de OV-chip.

Verder lezen na de foto

Volledig scherm
In- en uitchecken in het openbaar vervoer moet nu per OV-chip of duurder papieren kaartje. Dat kan gemakkelijker, stelt Visa. © Robin Utrecht
Quote

Nederland kan het eerste land zijn waar nationaal met mobiel of bankpas kan worden betaald in het OV.

Nick Mackie, Visa

Uitchecken

Volledig scherm
Bill Gajda, specialist betaalverkeer Visa © RV

Het nieuwe betalen slaat aan: inmiddels hebben reizigers in Londen al ruim 1 miljard bus- en metroritjes zo gemaakt. ,,En dat is Visa alleen. Meer dan de helft van de reizigers, 52 procent, gebruikt hun bankpas of mobiel", vertelt Nick Mackie, hoofd contactloos betalen voor Europa. ,,Op sommige stations, zoals Paddington, is dat zelfs ruim 60 procent.” De voordelen zijn groot: reizigers hebben 28 miljoen seconden aan wachten bespaard, dankzij het contactloos in- en uitchecken.

Vervoerder Transport For London (TFL) heeft zijn overhead ondertussen flink teruggebracht. ,,Gebruikelijk is dat de overheadkosten van een vervoerder 15 tot 20 procent van de inkomsten zijn. Denk aan loketten, ticketmachines, callcenters en kosten voor de kaarten en het verzenden. In Londen is dat percentage nu 12 procent en waarschijnlijk kan het naar 6 procent in 2020.”

Ook in Nederland kan het gemakkelijker, zegt Visa. Momenteel loopt al een proef van KPN en Vodafone met betalen per smartphone bij tramvervoerder HTM in Den Haag. Mackie stelt dat er in ons land initiatieven zijn voor in- en uitchecken met bankpas in het OV. ,,Nederland kan het eerste land worden waar nationaal met smartphone of bankpas in trein, bus, metro en tram kan worden afgerekend.”

Niet zo vreemd

Quote

Als je in de Starbucks komt herkent een camera je gezicht. En voilà, je frappucci­no is afgerekend

Bill Gajda

De Hollandse OV-chipkaart en uitgever Translink blijken bekend bij het bedrijf, Mackie knikt begrijpend als de verslaggever wijst op de ergernissen. Bijvoorbeeld dat er 20 euro op de kaart moet staan en dat Translink miljoenen euro’s op verloren en verlopen kaarten in de zak steekt. ,,Met de smartphone zijn die nadelen er niet.”

Visa is verbaasd over het succes van de smartphone in het Londense OV. ,,Maar eigenlijk is het niet zo vreemd. Mensen hebben hun telefoon altijd bij zich en loggen voortdurend in op Instagram of Facebook.”

Toekomst
En betalen wordt komende decennia nóg veel eenvoudiger, voorziet Visa. De betalingshandeling verdwijnt op termijn helemaal. ,,In de toekomst kun je telefoon én portemonnee allebei thuislaten, denkt 
Bill Gajda. ,,Als je, zeg, in de Starbucks komt herkent een camera je op basis van je biometrische eigenschappen. De computersystemen koppelen je automatisch aan je account en zien dat er voldoende geld op je rekening staat. En voilà, je frappuccino is afgerekend.”

Volledig scherm
De wachttijden bij de Starbucks kunnen flink omlaag, denkt Visa. © AP

Nachtmerrie

Bovenstaande mag een nachtmerrie voor privacyvoorstanders heten, Gajda verwacht dat de meeste consumenten ervoor openstaan. ,,We spreken hier uiteraard niet over de nabije toekomst. Plastic kaarten en mobiele telefoons zullen nog lang de belangrijkste wijze van betalen vormen.”

Toch kunnen bepaalde barrières eerder verdwijnen, denk Visa. ,,Wat als de poortjes van treinstations altijd open zijn en iedereen kan doorlopen, tenzij er iets mis is met je kaart?” zegt Nick Mackie. ,,Dat zou de doorstroming flink bevorderen en iedereen tijd schelen.”

Aan dergelijke noviteiten werkt Visa in Londen. Bij de consument komen al die snufjes pas veel later terecht. ,,Wij werken alleen rechtstreeks met bedrijven, van banken, luchtvaartmaatschappijen tot start-ups”, vertelt Mike Lemberger, die de Europese diensten van Visa overziet. Zeker de grote bedrijven kennen vaak lange ontwikkelingscycli. ,,Een automodel op de markt brengen kost zo vijf jaar.”