Volledig scherm
© Getty Images/iStockphoto

Bij Leen Bakker kun je straks je bed huren

Na Ikea wil ook Leen Bakker gaan experimenteren met de verhuur van meubels. De woonketen zegt binnen nu en een jaar het leasen van banken en boxsprings te gaan testen, aldus directeur Debbie Klein tegen vakblad Retailnews.

,,De nieuwe consumentengeneratie vindt bezit niet meer zo belangrijk, zolang ze maar toegang hebben tot een product of oplossing”, licht directeur Klein het besluit toe. De winkelketen zegt verschillende leaseconcepten uit te willen proberen om zo te zien of en waaraan klanten behoefte hebben.

Zo is er een optie om tegen een vast maandbedrag vijf producten te huren; een andere mogelijkheid is om een jaar lang één product te leasen. ,,Belangrijk is dat we dat voor een lage prijs kunnen aanbieden en in een vorm die bij ons past”, aldus de directeur.

Februari dit jaar kondigde meubelgigant Ikea ook al aan in de wereld van de verhuur van meubels te stappen. Het idee is dat consumenten hun spullen voor een bepaalde tijd kunnen leasen en na afloop teruggeven aan de meubelketen. Die knapt ze daarna op, om ze vervolgens weer in de verhuur of verkoop te doen.

Het warenhuis is vorig jaar december al een kleinschalig initiatief gestart in het Amsterdamse wooncomplex Stek Oost. Studenten kunnen daar een meubelpakket van tussen de 20 en 30 euro huren. Volgens een woordvoerster volgen meer van dit soort initiatieven in Nederland; een van de opties is de verhuur van boxsprings.  

Brood 

Het delen of huren van auto’s, matrassen, gereedschappen, fietsen of wasmachines komt al langer voor, maar het zijn niet meer louter start-ups die dit aanbieden. Ook grote winkelketens ontdekken de markt, laten de leaseplannen van Ikea en Leen Bakker zien. 

Eerder lanceerde Franse sportketen Decathlon ook al een platform waarop particulieren hun sportbenodigdheden te leen aanbieden, gratis of tegen betaling. Decathlon zegt zelf ook sportspullen te willen verhuren via het eigen platform.

Een slimme zet van de retailers, constateerde Franka Rolvink Couzy van ABN Amro onlangs in een onderzoek. ,,Het past bij een veranderend consumptiegedrag. Mensen hoeven niet per se een auto voor de deur te hebben staan of een wasmachine in huis. Het is mooi dat grote bedrijven daarop anticiperen.”