Volledig scherm
PREMIUM
Elon Musk © AP

Biograaf Musk: 'Elon heeft altijd een duistere kant gehad'

Wat is er aan de hand met Elon Musk? De jarenlang bewierookte topman van Tesla en rakettenbedrijf SpaceX post bizarre tweets en lijkt de weg kwijt. Zijn biograaf Ashlee Vance is niet verbaasd. ,,Hij had altijd al radicale opinies."

Volledig scherm
Auteur Ashlee Vance. © Screenshot YouTube

Eigenlijk is Ashlee Vance wel een beetje klaar met Elon Musk. ,,Ik ben nogal burnt out als het om denken over hem gaat'', laat hij weten vanuit Californië. Twee jaar lang werkte de Amerikaanse journalist aan zijn biografie over de Zuid-Afrikaanse ondernemer. Aanvankelijk zonder medewerking, maar halverwege veranderde Musk van gedachten. Tientallen uren aan dinertjes en interviewsessies volgden, waarin Vance alles mocht vragen.

Het leverde het boek Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future op, dat twee jaar terug een Nederlandse editie met de weinig creatieve titel Elon Musk - hoe de topman van Tesla en SpaceX onze toekomst vormgeeft kreeg. In de biografie geeft Vance een onthullende inkijk in de persoon Musk, zijn dromen om Mars te koloniseren, zijn moordende werkethos en hoe hij rücksichtslos vriend en vijand in Silicon Valley tegen zich in het harnas jaagt.

  1. Cryptodromen in Eindhoven: de Florijncoin van ‘serieondernemer en visionair’ Toine Aarts
    PREMIUM
    Achtergrond

    Cryptodro­men in Eindhoven: de Florijn­coin van ‘serieon­der­ne­mer en visionair’ Toine Aarts

    Cryptomunten heten ze: digitale muntjes die het betaalverkeer van de toekomst zouden worden. Maar het vertrouwen in ‘hét alternatief voor de euro’ lijkt snel af te brokkelen. Investeerders weten soms niet waar hun harde euro’s zijn gebleven. Ook in Eindhoven werd een cryptomunt gelanceerd: de Florijncoin. Wat is er enkele maanden na de presentatie over van alle beloften?
  2. Nieuwe prijzenoorlog in supermarktland?

    Nieuwe prijzenoor­log in supermarkt­land?

    Maken supermarkten zich op voor een nieuwe prijzenoorlog? Plus verlaagde onlangs de prijzen van groente en fruit structureel tot wel 30 procent. Daarnaast heeft Dirk van den Broek de aanval geopend op Albert Heijn. In een paginagrote advertentie in onder meer deze krant steekt Dirk de draak met AH door te melden dat het toch wel zonde is dat de Zaandamse grootgrutter is gestopt met het aanbieden van de zogeheten ‘goedkoopjes’. Voor echte goedkope boodschappen moet je volgens de Amsterdamse supermarktketen niet bij Albert Heijn zijn, maar bij Dirk.