Volledig scherm
© REUTERS

Boeing in het rood door problemen met de 737 MAX

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing is in 2019 in de rode cijfers beland door problemen met de 737 MAX. Die staat al sinds maart vorig jaar wereldwijd aan de grond na twee crashes met het type in korte tijd. 

Het is voor het eerst in meer dan twee decennia dat Boeing een kalenderjaar met verlies afsluit. Het concern leed een nettoverlies van 1 miljard dollar, terwijl een jaar eerder nog een winst van ruim 3,4 miljard dollar werd geboekt. Boeing schat de totale kosten van het aan de grond houden van de 737 MAX inmiddels op 18,6 miljard dollar, onder meer door compensatiebetalingen aan luchtvaartmaatschappijen. Een deel daarvan gaat op aan het compenseren van gedupeerden.

De ongelukken hadden ook een flinke negatieve impact op de omzet van Boeing, meldde het bedrijf. De omzet ging afgelopen kwartaal met 37 procent op jaarbasis omlaag tot bijna 18 miljard dollar, omdat flink minder nieuwe verkeersvliegtuigen werden geleverd aan klanten. Boeing leverde in 2019 slechts 380 verkeersvliegtuigen af, een afname van 53 procent ten opzichte van een jaar eerder. 

Mankementen

De productie van de 737 MAX is volledig stilgelegd. Boeing moet van luchtvaartautoriteiten eerst alle technische mankementen in het toestel verhelpen voordat de 737 MAX weer mag vliegen. De kosten in verband met de kwestie lopen in de miljarden dollars. Het wordt steeds duidelijker dat de 737 MAX meer gebreken had dan alleen de software die direct een rol heeft gespeeld bij het neerstorten van twee vliegtuigen in Indonesië en Ethiopië, waarbij in totaal 346 mensen om het leven kwamen.

Ook bij de 787 Dreamliner gaan de zaken minder. Boeing gaat daarom het productietempo van de Dreamliner verder terugschroeven. Begin volgend jaar zullen er tien toestellen per maand worden geproduceerd, tegen veertien nu. 

,,We erkennen dat we nog veel werk te doen hebben”, zei de eerder deze maand benoemde topman David Calhoun in reactie op de cijfers. ,,We zijn erop gericht om de 737 MAX weer veilig te laten functioneren en het langdurige vertrouwen dat het merk Boeing bij het vliegende publiek vertegenwoordigt te herstellen.”

  1. Voormalig Boeing-manager: Ramptoestel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in

    Voormalig Boei­ng-manager: Ramptoe­stel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in

    Boeings zorgenkindje, de 737 MAX, staat al bijna een jaar aan de grond. Bij twee ongelukken met het gloednieuwe toestel kwamen 346 mensen om het leven. Technische malheur zorgde keer op keer voor nieuwe vertraging bij testen met het vliegtuig. Vorige maand liet de vliegtuigbouwer weten het kalenderjaar met verlies af te sluiten. Voor het eerst in ruim 20 jaar ging Boeing voor 1 miljard het rood in. Nu blijkt dat ook bij de ontwikkeling van het toestel geld mogelijk een fatale rol heeft gespeeld, meldt televisieprogramma Zembla vanavond.