Buschauffeurs blijven staken tegen hoge werkdruk, conflict zit muurvast
De reizigers zijn de dupe van de stakingen in het streekvervoer. Bonden en werkgevers vechten keihard om loon en aanpak van de werkdruk.
Een week lang staken de chauffeurs in het streekvervoer. Dat betekent een week lang nauwelijks tot geen bussen of regionale treinen. Tenminste dat roepen de vakbonden FNV en CNV. Volgens werkgeversvereniging WVOV rijdt de helft van de bussen gewoon door.
De werkdruk is een belangrijk onderwerp voor de bonden. ,,Elke keer wordt er een minuutje van de dienstregeling afgehaald. Die rijtijden haal je niet in de praktijk, zeker niet bij druk verkeer. Aan het einde loop je dan achter en haal je de verloren tijd in door zelf minder pauze te nemen’’, zegt Erwin Kuiper, bestuurder bij vakbond FNV.
Sanitaire stop
Chauffeurs kaarten deze werkdruk, waarbij er bijvoorbeeld ook nauwelijks tijd is voor een sanitaire stop al jaren aan. Maar de werkgevers doen er helemaal niets aan, zeggen de bonden. ,,De chauffeurs kunnen er niets aan doen als de bus te laat is. Maar ze krijgen wel de boze passagiers over zich heen’’, zegt Evert Jan van de Mheen van CNV.
De opstelling van de werkgevers heeft de onderlinge verhoudingen behoorlijk verzuurd, ziet Van de Mheen. ,,Het vertrouwen in de werkgevers is heel laag. Werkgevers zeggen ‘we doen ons best’, maar wij zien dat niet.’’ Kuiper bevestigt dat. ,,Er zit veel chagrijn over de werkdruk bij de chauffeurs.’’
Wat is jouw verhaal? Wie redde jou uit de brand tijdens de staking van het streekvervoer?
De bus moet ook betaalbaar blijven
De werkgevers hebben op hun beurt hun eindbod ingetrokken nu de bonden staken. Ze boden acht procent loonsverhoging en drie procent loonruimte voor een ouderenregeling. ,,Vakbond FNV vraag in totaal 16,9 procent loonsverhoging. Dat kunnen we echt niet betalen. Die in totaal elf procent is echt het maximale’’, aldus een woordvoerder van de werkgevers. ,,De bus moet ook betaalbaar blijven.’’
Vooralsnog zit het conflict muurvast en zijn beide partijen niet van zins als eerste met de ogen te knipperen. En daar is de passagier de dupe van. ,,De reizigers begrijpen het niet’’, ziet Van de Mheen. ,,Dat begrijpen wij, maar wij zien geen andere mogelijkheid dan actievoeren.’’
Rollebollend
Misschien moeten bonden en werkgevers eens naar de metaalsector kijken. Daar werd jarenlang met verhitte koppen onderhandeld en veel gestaakt. Maar twee jaar geleden kwamen sociale partners tot de conclusie dat rollebollend over straat gaan niet gezond was. Daar is geïnvesteerd in onderlinge verhoudingen en vertrouwen. Dat leidde ertoe dat vorig jaar de cao in een week geregeld was.
Dat is voor nu geen oplossing voor het conflict in het streekvervoer, denkt hoogleraar sociaal recht Barend Barentsen. ,,Je kunt ook vooraf bepalen een mediator of een arbiter in te schakelen. Maar soms zijn de belangentegenstellingen zo groot dat het uitgevochten moet worden.’’
En daar lijkt het op, tot verdriet van de reizigers, die afhankelijk zijn van het streekvervoer. Maar reizigers kunnen wel degelijk wat doen aldus Barentsen. ,,Passagiers die in hun belangen worden geschaad, kunnen naar de rechter stappen. Het duperen van reizigers is juridisch relevant. Dat kan ook via reizigersorganisatie Rover of bijvoorbeeld de Consumentenbond. Werkgevers kunnen ook naar de rechter stappen om de staking te laten verbieden als de schade onevenredig groot is. Het is wel aan de rechter te bepalen wat onevenredig is.’’
Bekijk al onze nieuwsvideo's in onderstaande playlist:
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Streekvervoer ligt vijf dagen plat: ‘Helft van alle bussen rijdt’
In het streekvervoer wordt vanaf maandag vijf dagen gestaakt. Duizenden werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk neergelegd, meldt vakbond CNV. Toch rijden veel bussen en treinen wel. De helft van de bussen van vervoerders waar medewerkers meedoen aan de staking rijdt wel. Dat schat een woordvoerder van de VWOV in, de vertegenwoordiging van vervoersbedrijven. ,,Het aantal stakers wisselt per regio.” -
PREMIUM
Week vol stakingen voor de boeg: dit is wat je ervan gaat merken
Buschauffeurs, treinmachinisten, afvalophalers, boa’s: vanaf vandaag regent het stakingen en protestacties van personeel. En dat zal direct voelbaar zijn. -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUM
VDL stevent af op nieuw record: na forse groei in 2022 dit jaar voorbij 6 miljard omzet
EINDHOVEN - VDL Groep heeft vorig jaar een sterke stijging van omzet en resultaat laten zien. Topman Willem van der Leegte verwacht dat de groei dit jaar doorzet. Hij voorziet een recordomzet van 6,25 miljard euro.Eindhoven -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen.
-
PREMIUM
Sportwinkels failliet, maar Bladels webshopbedrijf groeit na doorstart: Foris komt met Rucanor-fietsen
BLADEL - Het ‘gaat lekker’ met de Bladelse webshops van Foris. Volgens bestuurder Martijn Nelissen heeft een faillissement van sportwinkels in dezelfde bedrijvengroep geen gevolgen voor de plannen in Bladel.Bladel -
-
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
Doorbraak in ‘dieselschandaal’: Volkswagen moet sjoemeldieselrijder 3000 euro compensatie betalen
Volkswagen moet een eigenaar van een in 2010 gekochte Golf TDI 3000 euro schadevergoeding betalen omdat hij destijds te veel zou hebben neergeteld voor zijn dieselwagen, heeft de rechter in Haarlem bepaald. De man wist op het moment van aanschaf namelijk niet dat er sjoemelsoftware in zijn auto zat, waardoor de wagen schoner leek dan dat deze in werkelijkheid was.
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul Lamote