Volledig scherm
Kenworth, Peterbilt en DAF zijn de merken van Paccar. © Paccar

DAF-moeder Paccar boekt records

EINDHOVEN - DAF's moederbedrijf Paccar heeft 2018 afgesloten met recordresultaten. Zowel voor de omzet als de nettowinst kon een nieuwe mijlpaal worden genoteerd.

De omzet van DAF, de Amerikaanse merken Peterbilt en Kenworth, verkopen van onderdelen en financieringen steeg met 21 procent tot 23,5 miljard dollar (ongeveer 20,5 miljard euro). 

In het vierde kwartaal vlakte de groei wat af met 15 procent. Dat lijkt geen voorbode voor een terugval van de verkopen in het lopende jaar. DAF meldde eerder deze maand al dat het zijn productietempo handhaaft en dat het tot half maart is uitverkocht. De zusterbedrijven Peterbilt en Kenworth geven in Noord-Amerika ook vol gas. ,,De productieschema’s voor Peterbilt en Kenworth zijn grotendeels gevuld dankzij een robuuste orderinstroom. We verwachten dat 2019 weer een uitstekend jaar wordt voor Paccar”, liet topman Ron Amstrong dinsdag weten.

In de Verenigde Staten en Canada leverde Paccar vorig jaar 105.300 nieuwe trucks af, een kwart meer dan een jaar eerder. In Europa boekte DAF een stijging van zo’n 12 procent tot 63.800 vrachtwagens. Het aantal afgeleverde trucks in de rest van de wereld nam met ongeveer 14 procent toe tot 20.000 voertuigen.

Paccar kon ook voor zijn nettowinst een nieuwe mijlpaal noteren. Het Amerikaanse concern hield vorig jaar 2,2 miljard dollar (circa 1,9 miljard euro) over, 31 procent meer dan een jaar eerder. Paccar profiteert van de belastingkortingen die president Trump heeft geïnitieerd. Van de 580 miljoen dollar nettowinst in het vierde kwartaal was 173,4 miljoen volgens Paccar toe te schrijven aan een belastingvoordeel.

Bij de publicatie van de jaarcijfers benadrukte Paccar hoezeer het blijft investeren in de ontwikkeling van toekomstige trucks. De uitgaven voor zowel kapitaalsinvesteringen als kosten voor onderzoek en ontwikkeling gaan dit jaar verder omhoog. Vorig jaar spendeerde het daaraan zo’n 743 miljoen dollar. Dit jaar komen geplande investeringen in kapitaal (tussen de 525 en 575 miljoen dollar) en ontwikkelingskosten (tussen 320 en 350 miljoen) opgeteld uit op een bedrag van tussen de 845 en 925 miljoen dollar.

Dat geldt wordt gestoken in onder meer de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens, trucks die rijden op waterstof, verbeterde aerodynamica en systemen die chauffeurs helpen om deels geautomatiseerd te kunnen rijden. Ook wordt geïnvesteerd in uitbreiding van vestigingen voor productie en onderdelendistributie.