Volledig scherm
PREMIUM
Onderzoeker Gerard van Rooij (l) van Differ bekijkt in het laboratorium het werk van een medewerker. © Jean Pierre Reijnen

Differ in Eindhoven werkt aan zonnebrandstof voor auto en vliegtuig

EINDHOVEN - Benzine, diesel, kerosine. Nu we ervan doordrongen zijn dat deze fossiele brandstoffen het aardse leefmilieu verpesten beseffen we pas hoe makkelijk ze eigenlijk zijn. Uit een litertje haal je een immense hoeveelheid energie. Hoe sexy een elektrische Tesla ook is, dat lukt met de batterijen in deze auto niet. Bovendien, hoe laat je een Jumbojet vliegen met batterijen? Veel te zwaar en te weinig energiedicht.

Wat zou het mooi zijn als er een brandstof als benzine, diesel en kerosine was, die gemaakt wordt van zonne-energie en kooldioxide (CO2) uit de lucht? Een zonnebrandstof dus die net zoveel van dit broeikasgas uit de lucht haalt als erin blaast. Het is de heilige -milieuvriendelijke- graal, waar prof. dr. Gerard van Rooij van Differ in Eindhoven met zijn team op jaagt.

  1. Voormalig Boeing-manager: Ramptoestel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in

    Voormalig Boei­ng-manager: Ramptoe­stel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in

    Boeings zorgenkindje, de 737 MAX, staat al bijna een jaar aan de grond. Bij twee ongelukken met het gloednieuwe toestel kwamen 346 mensen om het leven. Technische malheur zorgde keer op keer voor nieuwe vertraging bij testen met het vliegtuig. Vorige maand liet de vliegtuigbouwer weten het kalenderjaar met verlies af te sluiten. Voor het eerst in ruim 20 jaar ging Boeing voor 1 miljard het rood in. Nu blijkt dat ook bij de ontwikkeling van het toestel geld mogelijk een fatale rol heeft gespeeld, meldt televisieprogramma Zembla vanavond.