Volledig scherm
PREMIUM
Onderzoeker Gerard van Rooij (l) van Differ bekijkt in het laboratorium het werk van een medewerker. © Jean Pierre Reijnen

Differ in Eindhoven werkt aan zonnebrandstof voor auto en vliegtuig

EINDHOVEN - Benzine, diesel, kerosine. Nu we ervan doordrongen zijn dat deze fossiele brandstoffen het aardse leefmilieu verpesten beseffen we pas hoe makkelijk ze eigenlijk zijn. Uit een litertje haal je een immense hoeveelheid energie. Hoe sexy een elektrische Tesla ook is, dat lukt met de batterijen in deze auto niet. Bovendien, hoe laat je een Jumbojet vliegen met batterijen? Veel te zwaar en te weinig energiedicht.

Wat zou het mooi zijn als er een brandstof als benzine, diesel en kerosine was, die gemaakt wordt van zonne-energie en kooldioxide (CO2) uit de lucht? Een zonnebrandstof dus die net zoveel van dit broeikasgas uit de lucht haalt als erin blaast. Het is de heilige -milieuvriendelijke- graal, waar prof. dr. Gerard van Rooij van Differ in Eindhoven met zijn team op jaagt.

  1. Aircision in Eindhoven wil bij 5G test lasers als datakabels door de lucht sturen
    PREMIUM

    Aircision in Eindhoven wil bij 5G test lasers als datakabels door de lucht sturen

    EINDHOVEN - Onder de straten in de steden ligt het vol met kabels en buizen en met de komst van het nieuwe 5G mobiele netwerk dreigen er nog vele bij te komen. Als het aan John Reid en Luis Oliveira van Aircision ligt hoeven het er niet zoveel te zijn. „Met onze technologie kunnen we data met laserstralen versturen. Lasers op gebouwen en masten zenden gecodeerde lichtstralen naar elkaar. Op die laserstralen versturen we data met een snelheid van tien gigabit per seconde. Dat is een 5G snelheid die met radiografische straalzenders niet te halen is. Het nadeel dat regen en mist de lasers kunnen onderbreken, daar hebben wij wat op gevonden.”