Volledig scherm
Foto ter illustratie. © thinkstock

Een kerstpakket? Doe maar een vrije dag!

Werkgevers belonen hun personeel tijdens de feestdagen graag met een kerstpakket. Toch zit niet iedereen erop te wachten. Zeven op de tien medewerkers zegt liever een extra vrij dag te hebben dan die typische doos gevuld met etenswaren of praktische spulletjes.

poll

Werknemers hebben liever een vrije dag dan een kerstpakket. Maar wat als je uit onderstaande cadeaus kunt kiezen?

  • Barbecueset (4%)
  • Kledingbon van 100 euro (44%)
  • Een dure champagne (3%)
  • Donatie aan een goed doel (7%)
  • Ik verkies toch de vrije dag (42%)
17133 stemmen

Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek van Acties.nl. In het onderzoek onder 1.115 mensen zegt bovendien meer dan de helft eigenlijk liever geld te krijgen van zijn baas dan zo'n traditionele mand. Verder bekent een op de drie wel eens iets uit zijn kerstpakket als 'nieuw' cadeau te hebben weggegeven. 

Volgens directeur Vince Franke van de kortingssite bewijzen deze cijfers dat het traditionele kerstpakket steeds meer uit de gratie raakt. ,,Als je kijkt naar de eindejaarsbeloning, dan zou je als werkgever ook kunnen overwegen om iets te kiezen dat meer aansluit bij de huidige wensen van de werknemer.'' 

Opvallend is dat een deel van de jongeren juist wél waarde hecht aan het kerstpakket. Waar 41 procent van de ondervraagden het prima vindt om helemaal niets te krijgen met de kerst, ligt dat percentage onder jongeren fors lager (31 procent). Een kwart van de jongeren zegt zelfs minder gemotiveerd te zijn om hun werk te doen als ze geen presentje krijgen.

Inhoud 

Quote

Als werkgever zou je ook kunnen overwegen om iets te kiezen wat aansluit bij de wensen van de werknemer

Vince Franke van Acties

Voor de medewerkers die het cadeau wel kunnen waarderen, lijkt de inhoud zwaar te tellen. Zo zegt 34 procent van de ondervraagden het onverantwoord te vinden als de mand gevuld is met ongezonde dingen. Vooral werknemers ouder dan 40 jaar geven dit aan.

Dat bazen niet altijd goed weten hoe het favoriete pakket van hun werknemers eruitziet, bleek eerder al uit een onderzoek van ondernemersplatform De Zaak en MKB Servicedesk. 

Zo blijken cadeaukaarten veel populairder onder werknemers dan bazen aannemen. Werknemers noemen die kaarten het ideale kerstgeschenk. Werkgevers zien de traditionele mand nog vooral als cadeau waar ze hun mensen blij mee maken. ,,Een kerstpakket stelt vaak teleur, ondanks alle goede bedoelingen en kosten die ervoor gemaakt worden'', aldus Willem Overbosch van de ondernemersplatforms.

Hoogte 

Overigens zitten de werkgevers en werknemers wel redelijk op één lijn als het gaat om de hoogte van het bedrag. Ongeveer een derde van de bazen én van de medewerkers vindt dat een geschenk tussen de 35 en 50 euro mag kosten. Volgens Bol.com is de populairste variant van de bon onder bedrijven die van 50 euro, gevolgd door 25 euro.

Quote

Een kerstpak­ket stelt vaak teleur, ondanks alle goede bedoelin­gen en kosten die ervoor gemaakt worden

Willem Overbosch van ondernemersplatform De Zaak en MKB Servicedesk

Dit zijn de meest opmerkelijke kerstpakketvullingen

1. Chocolade dildo

2. Een kookboek met gevangenisrecepten

3. Een dode muis in een houten snoepkistje

4. Een horloge met bedrijfslogo

5. Een lingeriesetje van Marlies Dekkers

6. Condooms

7. Een insectenhotel

8. Memoryspel met gezichten managers

9. Kilopot mosterd

10. Zelf ingemaakt fruit

We zijn benieuwd wat voor gekkigheid jij in jouw kerstpakket hebt. Mail ons een foto.

Benieuwd naar de aanraders van Bart Poierrié van Kerstpakketten.nl ? Dit is zijn top 3.  

Volledig scherm
De kerstpakketten zijn weer in aantocht. © ANP
  1. TUI-topman: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwerking
    PREMIUM

    TUI-top­man: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwer­king

    Fritz Joussen (55) is de hoogste baas van TUI, de grootste reisorganisatie ter wereld. Onder zijn bewind transformeerde TUI zich van traditionele reisaanbieder die pakketreizen verkoopt, naar een bedrijf dat vooral zelf hotels, cruiseschepen en vliegtuigen heeft. Zo bood de onderneming tegenwicht aan de sterke opkomst van digitale reisplatforms als Booking.com. ,,We weten steeds beter wat onze klanten willen.’’
  2. Cryptodromen in Eindhoven: de Florijncoin van ‘serieondernemer en visionair’ Toine Aarts
    PREMIUM
    Achtergrond

    Cryptodro­men in Eindhoven: de Florijn­coin van ‘serieon­der­ne­mer en visionair’ Toine Aarts

    Cryptomunten heten ze: digitale muntjes die het betaalverkeer van de toekomst zouden worden. Maar het vertrouwen in ‘hét alternatief voor de euro’ lijkt snel af te brokkelen. Investeerders weten soms niet waar hun harde euro’s zijn gebleven. Ook in Eindhoven werd een cryptomunt gelanceerd: de Florijncoin. Wat is er enkele maanden na de presentatie over van alle beloften?
  3. Nieuwe prijzenoorlog in supermarktland?

    Nieuwe prijzenoor­log in supermarkt­land?

    Maken supermarkten zich op voor een nieuwe prijzenoorlog? Plus verlaagde onlangs de prijzen van groente en fruit structureel tot wel 30 procent. Daarnaast heeft Dirk van den Broek de aanval geopend op Albert Heijn. In een paginagrote advertentie in onder meer deze krant steekt Dirk de draak met AH door te melden dat het toch wel zonde is dat de Zaandamse grootgrutter is gestopt met het aanbieden van de zogeheten ‘goedkoopjes’. Voor echte goedkope boodschappen moet je volgens de Amsterdamse supermarktketen niet bij Albert Heijn zijn, maar bij Dirk.