Volledig scherm
Steven Nelemans, oprichter en directeur van Amber Mobility op zijn stand op de Hannover Messe. © Haver

Eindhovense zelfrijdende auto van Amber krijgt vleugels

EINDHOVEN - Reed daar nou een lege auto over de Vestdijk? Het zal wennen zijn volgend jaar als Amber Mobility zijn plan doorzet om dan al zelfrijdende auto’s in Eindhoven te introduceren.

Een auto zonder bestuurder die door de Eindhovense binnenstad rijdt, en waarvan iedereen gebruik kan maken. Het is geen beeld meer voor de verre toekomst, er is grote kans dat het volgend jaar al gebeurt. Het plan van Eindhovenaar Steven Nelemans (21) trekt deze week volop de aandacht op industriebeurs Hannover Messe.  

Bij de Holland High Tech stand staat Nelemans dan ook breed te glunderen. Zijn aankondiging om zelfrijdende auto’s al in 2018 in Eindhoven te introduceren is zelfs overgenomen door de website Techcrunch. Het miljoenenpubliek van deze site over de nieuwste hightech deelde het bericht met nog meer miljoenen. Nelemans mobieltje staat dan ook geen moment stil. „De wereld kijkt mee inderdaad. Dat was ook de bedoeling want we wilden graag reacties en adviezen. Want zoiets doe je niet alleen.”

Luchtfietserij
Dat laatste is ook de reden dat het plan niet wordt afgedaan als luchtfietserij van een klein startend bedrijfje. Niet de geringste partijen als TomTom, KPN, TNO, NVIDIA, Microsoft, en de gemeenten Eindhoven en Helmond hebben zich eraan verbonden. Nelemans: „We hebben goed afgesproken dat we het plan hier in Hannover zouden lanceren. Ze staan erachter omdat we samen alle technologie beschikbaar hebben om het te laten slagen. Ook vinden ze het belangrijk dat deze snel op de openbare weg tot ontplooiing komt. Dat levert zeer waardevolle informatie op voor nieuwe stappen in de technologie.”

Het plan is dat het publiek straks een abonnement kan nemen voor 33 euro per week. De klant kan met een app op de mobiele telefoon een auto bestellen. Een vrije auto begint dan te zoemen en rijdt automatisch naar de klant toe. Deze maakt zijn rit naar een ander deel van de stad, stapt uit en laat de lege auto weer gaan.

Over de vraag of het allemaal juridische wel mag maakt Nelemans zich niet druk. „We hebben Eindhoven en Helmond achter ons om het op basis van een proef in hun steden te gaan doen. TNO is met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) in overleg om toestemming te krijgen. Dat ziet er goed uit. Verder is het wel zo dat we voorlopig de auto’s alleen zelfstandig laten rijden als ze leeg zijn. De klant die vervolgens zijn rit maakt moet zelf rijden. Dat moet voorlopig om redenen van aansprakelijkheid.”

Sneuvelen
Maar is Nelemans dan niet bang dat het mooie plan bij een ongeluk in het prille begin zal sneuvelen? „Nee, want we hebben een heel zorgvuldig plan om het stapje voor stapje uit te rollen. We beginnen ’s nachts met weinig verkeer op de weg en mogelijk ook gebruik van de busbaan. Dan breiden we het uit op rustige dagen, tot we continu onze auto’s op de weg hebben. Voorlopig zijn dat elektrische BMW i3’s, maar we hebben ook plannen om later eigen auto’s voor dit doel te ontwikkelen.”

Hoe snel de uitrol zal gaan kan Nelemans moeilijk voorspellen. „We doen dit nu al op afgesloten terreinen en gaan met klanten aan de slag, waarbij zelfstandig rijden later komt. Zo leveren we volgende week vijf auto’s aan ABN Amro in Eindhoven en op 1 september aan Flight Forum en op de High Tech Campus. Op 1 januari hopen we al 300 auto’s te hebben rijden. Die zijn deels al voorbereid voor het zelfstandig rijden en kunnen in de loop van 2018 en daarna worden ingezet als zelfrijdende auto.”

Hoe kan het toch dat Nelemans met zijn bedrijf giganten als Google, Daimler en Tesla voorbij lijkt te streven? „We zijn klein en daardoor veel flexibeler dan die giganten. Als je bereid bent om met veel partijen de krachten te bundelen, dan liggen zelfrijdende auto’s veel minder ver in de toekomst dan je denkt.”