Volledig scherm
Proef met elektrische truck DAF voor Albert Heijn. © DAF Trucks

Elektrische truck pas vanaf 2028 financieel aantrekkelijk, meent ING Economisch Bureau

EINDHOVEN - Vanaf 2028 worden elektrische trucks pas financieel aantrekkelijk voor transporteurs, stelt ING Economisch Bureau in een woensdag verschenen onderzoek.

Als  binnensteden verboden terrein worden voor dieseltrucks zal de elektrische vrachtwagen in Nederland doorbreken, is de verwachting. Het klimaatakkoord zal er toe  leiden dat 30 tot 40 stedelijke zones emissievrij worden vanaf 2025. De e-truck is volgens ING een kansrijker alternatief dan diesels met biobrandstof, waterstoftrucks of hybride varianten.

De truckindustrie is zich aan het voorbereiden op de marktintroductie van de e-truck. DAF test zijn samen met VDL ontwikkelde elektrische voertuig sinds dit jaar uitvoerig, onder meer voor de bevoorrading van supermarkten van Jumbo en Albert Heijn.

Wanneer transportbedrijven daadwerkelijk substantieel dieselvrachtwagens gaan vervangen door elektrische exemplaren zal worden bepaald door de kosten per kilometer, stellen economen van ING. De transportsector moet het immers doen met beperkte marges. 

De aankoop van een elektrische trekker is met zo'n 300.000 euro veel duurder dan de 85.000 euro voor een dieseltruck. Bovendien zullen transporteurs eigen snellaadapparatuur moeten aanschaffen. Daar staan lagere energie- en onderhoudskosten voor het gebruik van de vrachtwagens tegenover.

Ook met  de vanaf 2021 geldende aanschafsubsidie zal het tot 2028 duren voordat een e-truck bij 60.000 kilometer per jaar financieel aantrekkelijk wordt, concluderen de ING-onderzoekers. In 2030 is volgens hun verwachting één op de vier nieuwe trucks elektrisch.

Veel factoren kunnen de marktontwikkeling nog beïnvloeden. De actieradius van de elektrische trucks is nu beperkt tot 100 à 150 kilometer. ING voorziet in de komende tien jaar minimaal een verdubbeling daarvan, waardoor de inzetbaarheid kan uitbreiden. Ook zijn veranderingen in de goederendistributie denkbaar, met de komst van meer centra rond de steden. Dat zou het aantal mogelijke ritten over kortere afstanden met e-trucks kunnen vergroten.

Een verlaging van de aanschafkosten zou kunnen bespoedigd als fabrikanten als Tesla en Nikola met speciaal ontwikkelde modellen de Europese markt komen opschudden, meent ING. Ook nieuwe stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden en de aanschaf van laadapparatuur kunnen van invloed zijn op de marktacceptatie van e-trucks.