Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP XTRA

Energiesector komt met eigen keurmerk tegen agressieve energieverkopers

Na de vele klachten over agressieve en misleidende verkoop komt de energiemarkt zelf met een keurmerk. Het geldt voor intermediairs, de partijen die bellen of aan de deur komen om contracten af te sluiten, of bijvoorbeeld online vergelijkingssites als gaslicht.com, Independer en PriceWise.

Dat maakt de Stichting Integriteit en Transparantie Energieadvies vanochtend bekend in een persbericht. De stichting gaat het Centraal Intermediair Register Energiemarkt (CIRE) beheren. Daarin kunnen verkopers van energiecontracten zich registreren. ,,Zij gaan daarmee gaan daarmee op voor een transparantiekeurmerk waar duidelijke eisen aan verbonden zijn. De energiesector wil hiermee bewerkstelligen dat klanten op een goede manier het energie aanbod krijgen dat ze op prijs stellen, en dat niet goed functionerende wederverkopers niet meer door de sector worden ingezet.’’

Om het keurmerk te verkrijgen moeten intermediairs aan bestaande wet- en regelgeving voldoen, zoals het respecteren van het bel-me-nietregister. Daarnaast moet duidelijk zijn wie de eigenaren zijn. Ook moeten ze bereikbaar zijn: de handelsnamen die ze gebruiken om bijvoorbeeld te bellen, moeten vindbaar zijn, en er moet contact kunnen worden opgenomen.

Als laatste wordt de online reputatie van het bedrijf gemonitord op diverse klachtenfora. Daarvoor is software ontwikkeld, maar er worden ook mensen voor aangenomen. 

Initiatief

Het keurmerk is een initiatief van elf energiemaatschappijen en zeven distributieplatformen waarmee de maatschappijen samenwerken. Deze platformen leveren software waarin intermediairs verschillende contracten voor gas en stroom kunnen vergelijken en afsluiten. Nuon is er niet bij; het bedrijf werkt niet met intermediairs. De initiatiefnemers reageren hiermee op de reeks aan onthullingen - sinds begin dit jaar door het AD - over malafide verkooppraktijken door energiemaatschappijen 

Lees hier terug: Nuon over misleiding aan de deur: ‘Meestal gaat het wel goed’ (Premium).

En: Nuon-verkoper: Ik ben een oplichter (Premium).