Volledig scherm
Online aanbiedingensite Koopjedeal.nl in betere tijden. © Koopjedeal.nl

Faillissement nabij voor Koopjedeal.nl

Aanbiedingensite Koopjedeal.nl stevent af op faillissement. De online shop kan niet meer aan zijn betalingsverplichtingen voldoen en vraagt binnenkort uitstel van betaling aan.

Het zijn zware tijden voor Koopjedeal.nl, dat dagelijks allerlei aanbiedingen op de site zet. Nadat de aanbieder vorige maand nog door waakhond ACM op de vingers werd getikt, lijkt het nu over en uit. ,,Beste klant, het spijt ons u te moeten meedelen dat Koopjedeal op dit moment niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen”, meldt de aanbieder sinds vanmiddag op de eigen site. ,,Daarom zullen wij een dezer dagen surseance van betaling aanvragen.”

Online bestellingen doen is niet meer mogelijk. Klanten die afgelopen dagen iets hebben besteld, lijken pech te hebben. ,,Wij zullen ons uiterste best te doen om de schade zoveel mogelijk te beperken, maar helaas kunnen wij op dit moment geen beloftes doen.”

Brand in magazijn

Oorzaak voor het omvallen is de brand in het externe magazijn van Koopjedeal.nl in Molenaarsgraaf op 27 september 2018. In een e-mail aan crediteuren, die in bezit van het AD is, geven de twee eigenaren uitvoerigere informatie. ,,De brand in ons externe magazijn in Molenaarsgraaf was voor ons een enorme klap. In totaal bedroeg de schade minimaal € 2.300.000, onze liquiditeitspositie is hierdoor flink achteruitgegaan.” 

,,Ondanks deze klap is het dankzij de enorme inzet van ons team en steun van leveranciers en andere belanghebbende gelukt om na de brand ons bedrijf te kunnen voortzetten.” 

De terechtwijzing van de ACM half juni lijkt de nekslag te zijn geweest. ,,De afgelopen weken hebben namelijk steeds meer leveranciers het krediet voor Koopjedeal opgeheven.” Een crediteur heeft bovendien beslag gelegd op het banksaldo, maar ook op het tegoed van Koopjedeal bij Mollie en Afterpay, die de internetbetalingen voor de aanbieder verwerken. 

Tekst gaat verder na de schermafbeelding

Volledig scherm
De website van Koopjedeal.nl maandagmiddag. © Screenshot

Nieuwe investeerders

Tegelijk lukte het Koopjedeal niet om nieuwe investeerders te vinden die de kosten van de brand konden dekken. ,,Er waren al diverse gesprekken met verschillende investeerders, waarvan enkele zich in de laatste fase bevonden. Helaas hebben we deze gesprekken niet tijdig kunnen afronden.”

De ACM kwam in actie nadat tientallen klanten klaagden over een onbereikbare klantenservice, bestellingen die niet werden geleverd en onjuiste informatie over hoe items retour te sturen. Koopjedeal erkende de problemen en stelde dat die te wijten waren aan bovengenoemde magazijnbrand. Die had het grootste deel van de voorraden verwoest, waardoor Koopjedeal het zicht op de bestellingen en retourzendingen verloor. De problemen zijn daarop opgelost, meldde waakhond ACM.

Persoonlijk het schip in

De financiële problemen bleven echter bestaan en werden steeds nijpender. Koopjedeal zegt te blijven hopen alsnog een investeerder te vinden, waardoor de schade voor crediteuren, werknemers en consumenten beperkt blijft. ,,Wij zullen ons hier tot in de laatste minuut voor inzetten.” 

De eigenaren beklemtonen dat zij persoonlijk het schip ingaan. ,,Vaak gaan er bij dit soort gebeurtenissen diverse verhalen in de rondte, wij willen graag benadrukken dat wij sinds de brand geen management fee hebben uitgekeerd en dat al ons vermogen in Koopjedeal zit.”