Volledig scherm
© REUTERS

Fusie Karstadt en Kaufhof is rond

De grote Duitse warenhuisketens Karstadt en Kaufhof gaan fuseren. De eigenaren hebben een definitieve overeenkomst getekend voor de deal. De Canadese winkelketen Hudson's Bay is eigenaar van Kaufhof en het Oostenrijkse Signa Retail Holdings bezit Karstadt. 

Zij krijgen ieder ongeveer de helft van de nieuwe onderneming in handen. Galeria Kaufhof, zoals de volle naam luidt, telt bijna honderd filialen in heel Duitsland. Ook Karstadt is goed voor tientallen vestigingen.

De gesprekken over een samenvoeging lopen al langer. Door samen te gaan, kan onder meer worden bezuinigd op inkoop, administratie en logistiek. Over eventueel banenverlies of winkelsluitingen is niks bekendgemaakt. De autoriteiten moeten nog instemmen met de fusie.

400 miljoen euro

Duitse media meldden gisteren nog dat Kaufhof en Karstadt na hun fusie een kapitaalinjectie tegemoet kunnen zien van 400 miljoen euro. Het hoofdkantoor van de nieuwe onderneming zou gevestigd worden in Keulen, waar het hoofdkantoor van Kaufhof al zit.

De gezamenlijke jaaromzet van de winkelbedrijven is meer dan 5 miljard euro. Het fusiebedrijf komt onder leiding te staan van topman Stephan Fanderl van Karstadt.

  1. TUI-topman: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwerking
    PREMIUM

    TUI-top­man: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwer­king

    Fritz Joussen (55) is de hoogste baas van TUI, de grootste reisorganisatie ter wereld. Onder zijn bewind transformeerde TUI zich van traditionele reisaanbieder die pakketreizen verkoopt, naar een bedrijf dat vooral zelf hotels, cruiseschepen en vliegtuigen heeft. Zo bood de onderneming tegenwicht aan de sterke opkomst van digitale reisplatforms als Booking.com. ,,We weten steeds beter wat onze klanten willen.’’
  2. Cryptodromen in Eindhoven: de Florijncoin van ‘serieondernemer en visionair’ Toine Aarts
    PREMIUM
    Achtergrond

    Cryptodro­men in Eindhoven: de Florijn­coin van ‘serieon­der­ne­mer en visionair’ Toine Aarts

    Cryptomunten heten ze: digitale muntjes die het betaalverkeer van de toekomst zouden worden. Maar het vertrouwen in ‘hét alternatief voor de euro’ lijkt snel af te brokkelen. Investeerders weten soms niet waar hun harde euro’s zijn gebleven. Ook in Eindhoven werd een cryptomunt gelanceerd: de Florijncoin. Wat is er enkele maanden na de presentatie over van alle beloften?
  3. Nieuwe prijzenoorlog in supermarktland?

    Nieuwe prijzenoor­log in supermarkt­land?

    Maken supermarkten zich op voor een nieuwe prijzenoorlog? Plus verlaagde onlangs de prijzen van groente en fruit structureel tot wel 30 procent. Daarnaast heeft Dirk van den Broek de aanval geopend op Albert Heijn. In een paginagrote advertentie in onder meer deze krant steekt Dirk de draak met AH door te melden dat het toch wel zonde is dat de Zaandamse grootgrutter is gestopt met het aanbieden van de zogeheten ‘goedkoopjes’. Voor echte goedkope boodschappen moet je volgens de Amsterdamse supermarktketen niet bij Albert Heijn zijn, maar bij Dirk.