Groenten bij Jumbo krijgen laseretiket om plasticberg te verkleinen
Jumbo wil het gebruik van plastic verpakkingen voor groente sterk terugdringen. De supermarktketen gaat deze zomer de etiketten met een laser op de groenten branden.
We zijn trots op de stappen die we zetten in het aanbieden van duurzame groente en fruit
De nieuwe natuurlijke etiketten worden in eerste instantie op gember, courgette en flespompoen gelaserd. Bedoeling is dat daarna ook andere groenten volgen. Volgens Jumbo gaat het laseren niet ten koste van de smaak, geur of de houdbaarheid van groente.
Met de nieuwe methode wordt plastic verpakkingsmateriaal overbodig, stelt Jumbo. ,,We zijn trots op de stappen die we zetten in het aanbieden van duurzame groente en fruitproducten", zegt Klaas de Boer, directeur inkoop en verkoop Vers. ,,Klanten letten steeds meer op milieu en gezondheid bij de keuze van producten."
Jumbo is de eerste landelijke supermarktketen die laseretiketten invoert, maar niet de eerste super. Regionale keten Hoogvliet, hoofdkwartier Alphen aan den Rijn, begon er vorig jaar al mee en gebruikt de techniek onder meer bij de meloenen.
Duurzame initiatieven
Overbodige verpakkingsmaterialen in supermarkten liggen al enige tijd onder vuur. Zo worden in verschillende landen zogeheten 'plastic attacks' gehouden bij supermarkten waarbij klanten na het doen van hun boodschappen alle overbodige verpakkingen achterlaten.
Jumbo neemt nog meer duurzame initiatieven, liet het weten. Zo verwacht de super dat het aandeel Nederlandse aardappelen, groente en fruit in het schap met een PlanetProof certificering voor het einde van het jaar is gestegen tot bijna 80 procent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs. -
1000 euro boete
Woeste klant belt politie omdat hij 2 euro voor espresso moet betalen in Italiaanse koffiebar
Een hoogoplopende ruzie over de prijs van een kopje koffie liep in een Italiaanse koffiebar dusdanig uit de hand dat de politie erbij gehaald moest worden. De eigenaar werd uiteindelijk veroordeeld tot een boete van 1000 euro omdat hij de prijs niet duidelijk genoeg zou hebben geadverteerd. -
PREMIUMUPDATE
Belegger baalt van bonus; beloning Philips-top massaal afgekeurd maar toezichthouders blijven buiten schot
EINDHOVEN - Aandeelhouders halen flink uit bij Philips. De bonus voor topman Frans van Houten, middenin de grootste terugroepactie in de geschiedenis van het concern, is volledig in het verkeerde keelgat geschoten. -
PREMIUM
Voetballiefhebbers kunnen fluiten naar hun reis na bankroet van Eindhovense touroperator
EINDHOVEN - Meer dan honderd klanten die een reis boekten bij de voetbalreizenaanbieder VoetbalOnTour kunnen fluiten naar hun reis. Het Eindhovense bedrijf is failliet. -
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin.
-
PREMIUM
Even dutten in zorgstoel voor mensen met dementie: ZEN-fauteuil is internationaal visitekaartje Wellco uit Best
BEST - Een moderne schommelstoel waarmee mensen met dementie prettiger de dag doorkomen. Producent Wellco in Best ziet internationale kansen voor zijn Fitform ZEN Zorgstoel. -
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg? -
PREMIUMmet video
Meer horecazaken te koop aangeboden en vaker speelt personeelstekort een rol
In coronatijd was er volop vraag naar horecazaken maar werden er nauwelijks zaken aangeboden. Nu lijkt het tij te keren. Horecamakelaar Adhoc ziet het aantal aanvragen stijgen. En opvallend: personeelstekort speelt vaker een rol om de zaak van de hand te doen.