Volledig scherm
Directeur Erwin Cootjans van Nunner (derde van links) in Wuhan, waar de overeenkomst voor de spoorverbinding tussen Amsterdam en de Chinese industriestad werd gesloten. © Nunner Logistics

Helmonds Nunner opent tweede
spoorverbinding met China

HELMOND - Logistiek dienstverlener Nunner uit Helmond breidt zijn netwerk uit met een tweede spoorverbinding tussen Amsterdam en China. Het vervoer groeit hard.

Nunner Logistics opende een jaar geleden zijn eerste rechtstreekse spoorverbinding over wat in China 'de nieuwe zijderoute’ wordt genoemd. Containers van Nunner volgen per spoor de route door Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan. En omgekeerd.

Drie keer per week gaan zo’n 40 containers op en neer naar Yiwu bij Shanghai. Vanaf 1 mei komt daar een tweede verbinding bij, naar industriestad Wuhan. ,,Een stad met 13 miljoen inwoners", zegt directeur Erwin Cootjans van Nunner. Wuhan is de thuisbasis van de grootmacht van de Chinese auto-, bussen- en vrachtwagenindustrie Dongfeng. Maar ook talrijke Westerse bedrijven als PSA met zijn fabrieken voor Peugeot en Citroën zijn er gevestigd.

Het gaat hard met het vervoer per spoor van en naar China, stelt Cootjans. ,,Van onze Nederlandse activiteiten maakt het tien procent van het volume uit.” Nunner - met hoofkantoor in Helmond - is met 27 vestigingen actief over de hele wereld.

Omgekeerde route

Onder meer speelgoed, high tech producten en kleding gaan van China per spoor naar de terminal van TMA in Amsterdam.  Hoogwaardige machines en babyvoeding zijn voorbeelden van producten die de omgekeerde route volgen.

Nunner krijgt volgens Cootjans een toenemend aantal aanvragen voor de spoorverbinding. Transport per trein scheelt de helft van de tijd die vervoer over zee in beslag neemt, zegt hij. 

De ligging van Wuhan, aan de Yangtze rivier en centraal in China, biedt Nunner ook aansluiting op verdere bestemmingen. ,,Per spoor kunnen we door naar Vietnam. En met vrachtwagenvervoer naar Thailand.”

Nunner opereert als regisseur van goederenvervoer. Het bedrijf maakt deels gebruik van eigen distributiecentra. Het vervoer besteedt het uit aan partners. Zo’n 1700 vrachtwagens rijden voor het bedrijf. Voor het spoorvervoer van en naar Wuhan werkt Nunner samen met onder meer Wuhan Asia Europe Logistics, waarbij het ruimte inhuurt op de treinen. Het is de bedoeling dat de nieuwe route twee keer per week wordt uitgevoerd.