Volledig scherm
Een bankpas van de ING voor de website van de bank © anp

Internetbankieren ING gaat op de schop

3,5 miljoen ING-klanten kunnen hun online betalingen binnenkort niet langer bevestigen met behulp van sms of via de oude papieren TAN-codes. Nederlands grootste bank wil dat iedereen daarvoor de mobiele app gaat gebruiken. Dat maakt ING vandaag bekend.

Quote

We willen het regelen van bankzaken zo makkelijk mogelijk maken voor onze klanten

Jeroen Losekoot, manager digitaal bankieren

Als het aan ING ligt, gaan zoveel mogelijk klanten de mobiele app gebruiken. Om dat te stimuleren gaat het internetbankieren op de pc en laptop op de schop. De bank heeft een totaal nieuwe omgeving ontwikkeld die meer lijkt op de app.

Ook de wijze waarop klanten hun betalingen verifiëren verandert: nu dienen klanten nog een zes cijfers tellende code in te toetsen die ze per sms ontvangen of die ze van een papieren lijst moeten overtikken. Liefst 600.000 klanten gebruiken nog een papieren TAN-lijst. 2,9 miljoen mensen krijgen sms'jes. De bevestiging gaat voortaan via de mobiele app lopen.

ING realiseert zich het belang van de veranderingen, die gefaseerd ingaan. De Transactie Autorisatie Code (TAN-code) fungeert al sinds 1986 als bevestigingsmethode. TAN-codes via sms doen al sinds 2004 trouwe dienst.

In de lift
 ,,We willen het regelen van bankzaken zo gemakkelijk mogelijk maken voor onze klanten'', motiveert Jeroen Losekoot (manager digitaal bankieren) het gelijk trekken van mobiel en internetbankieren. ,,Daarom hebben we Mijn ING vernieuwd en vervangen we na ruim dertig jaar de TAN-code door mobiel bevestigen.''

Volledig scherm
De ontwikkeling in betalen bij ING en voorganger De Postbank © ING
Quote

Voor mensen die geen smartphone hebben ontwikke­len we een alterna­tief

Jeroen Losekoot, manager Digitaal Bankieren

Mobiel bankieren zit enorm in de lift, ziet ING. De bevestiging van betalingen per app is vorig jaar ingevoerd. 81 procent van de klanten vindt het gemakkelijk in gebruik, zegt Losekoot. 3,2 miljoen klanten gebruiken de app, bijna evenveel als de gebruikers van het gewoonlijke internetbankieren (3,5 miljoen).

Mobiele ING-klanten blijken echter veel actiever: zij loggen dagelijks 4,2 miljoen maal in op de app. Mensen die internetbankieren loggen dagelijks ‘slechts’ 1,45 miljoen keer bij de bank in op hun pc.

De wijzigingen gaan komende maanden geleidelijk in. Klanten krijgen persoonlijk bericht als ze worden omgezet. ING heeft uitlegvideo’s gemaakt die klanten op de site van de bank kunnen bekijken.

Verder heeft ING op alle 242 kantoren zogenoemde Digi-coaches klaar die kunnen helpen. Voor zakelijke klanten geldt een iets ander procédé: zij dienen vanaf maart via de app betalingen te bevestigen, de nieuwe omgeving volgt later.

Geen smartphone?

Voor mensen die geen smartphone hebben of om één of andere reden de mobiele app niet kunnen gebruiken, zegt ING een alternatief te ontwikkelen. ,,Er zijn diverse alternatieven mogelijk, we onderzoeken die momenteel in samenspraak met onze klanten.''

Zolang er geen alternatief is, kunnen ING-klanten zonder de mobiel bankieren app desgewenst per SMS of papieren TAN-code online blijven bankieren. 

Volledig scherm
Internetbankieren bij ING © ANP/Lex van Lieshout
  1. Aircision in Eindhoven wil bij 5G test lasers als datakabels door de lucht sturen
    PREMIUM

    Aircision in Eindhoven wil bij 5G test lasers als datakabels door de lucht sturen

    EINDHOVEN - Onder de straten in de steden ligt het vol met kabels en buizen en met de komst van het nieuwe 5G mobiele netwerk dreigen er nog vele bij te komen. Als het aan John Reid en Luis Oliveira van Aircision ligt hoeven het er niet zoveel te zijn. „Met onze technologie kunnen we data met laserstralen versturen. Lasers op gebouwen en masten zenden gecodeerde lichtstralen naar elkaar. Op die laserstralen versturen we data met een snelheid van tien gigabit per seconde. Dat is een 5G snelheid die met radiografische straalzenders niet te halen is. Het nadeel dat regen en mist de lasers kunnen onderbreken, daar hebben wij wat op gevonden.”