Volledig scherm
Exra-lange vrachtwagencombinatie voor de Duitse markt van Jumbo Groenewegen. © Jumbo Groenewegen

Jumbo Groenewegen uit Helmond scoort orders met oplossing voor Duits LZV-vervoer

HELMOND - Trailerfabrikant Jumbo Groenewegen uit Helmond heeft de eerste orders binnen voor  extra-lange vrachtwagencombinaties voor vervoer in Duitsland. Het bedrijf ontwikkelde daarvoor een tussenstuk met een slimmer stuursysteem.

De zogenoemde LZV-combinaties (Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie) van 25 meter zijn sinds kort ook in Duitsland wettelijk toegestaan. De Duitse wetgeving is echter strenger. In Duitsland mag de extra lange combinatie om een bocht te nemen niet meer ruimte gebruiken dan een normale vrachtwagencombinatie van 16 meter.

Om dat voor elkaar te krijgen, ontwikkelde de Helmondse trailerfabrikant een tussenstuk dat met de twee achterste van de drie assen kan sturen. Bij het tussenstuk voor de Nederlandse markt zijn de voorste en de achterste as gestuurd, legt Ad van Nijnatten van Jumbo Groenewegen uit. Naast de wendbaarheid heeft de dubbele besturing ook als voordeel dat de kosten voor banden en brandstof worden verlaagd, stelt het bedrijf.

Jumbo Groenewegen heeft de eerste drie multi-inzetbare voertuigen geleverd. Nog vier orders zitten in de pijplijn, zegt Van Nijnatten. Het bedrijf, dat vorig jaar naar de Automotive Campus verhuisde, verkoopt jaarlijks zo'n 25 extra lange vrachtwagencombinaties op een totaal van 200.